دنیای اسراء

جمعه, ۱ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۵۸ ب.ظ

ماست خانگی

نه بابا به خودم امیدوارم شدم، چهارمین و آخرین پست امشب.

ماست خانگی یه چیز دیگه است نه توش نشاسته داره نه از شیر خشک درست شده و نه مواد نگه دارنده داره، کاری هم نداره درست کردنش ،اگه یکبار تو خونه ماست درست کنید دیگه مطمئنم اگه تنبل نباشید ماست آماده نمی خرید.

دو تا نکته رو برای داشتن یک ماست خوب باید توجه کنید. یکی استفاده از شیر خوب، یعنی شیر پاستوریزه بدرد بخور نیست باید از شیر های لبنیاتی و چرب استفاده کنید.

نکته دوم ماستی که به عنوان مایه استفاده میشه خیلی مهمه، اگه ماست شیرین باشه، ماستتون شیرین میشه و اگه ترش باشه ماست شما ترش خواهد شد، پس بسته اینکه میخواهید ماست روی برای چه موردی استفاده کنید مایه تون رو متناسب با اون انتخاب کنید. اگه مایه ماستتون بی طعم باشه ماست تهیه شده شما هم بی طعم و بی مزه خواهد شد، پس از ماست با کیفیت خوب استفاده کنید.




طرز تهیه:

شیر یک لیتر

ماست دو قاشق اگه ماستتون رقیق بود نصف لیوان بریزید




طرز تهیه:

شیر رو داخل قابلمه بریزید و روی شعله ملایم بگذارید وقتی بجوش اومد یک ربع تا بیست دقیقه بجوشونید تا شیر غلیظ تر بشه. اینکار باعث میشه ماست سفت تری داشته باشید.

اگر ماست سفت نمی خواهید داشته باشید نیازی نیست این مدت رو بجوشونید فقط وقتی بجوش اومد خاموشش کنید.




شیر رو داخل ظرفی که میخواهید ماست رو در اون بگیرید بریزید. بهترین ظرف برای اینکار ظروف سفالیه و البته سفالی بهتره که لعاب نداشته باشه چون آب ماست رو میکشه و ماست شما سفت تر میشه.




اجازه میدیم شیر خنک بشه در حدی که وقتی انگشت کوچیکمون رو داخلش میزنیم و چند ثانیه نگه میداریم باید حرارت شیباعث بشه انگشتمون گزگز کنه، نباید خیلی داغ باشه که انگشتمون رو بسوزونه و نه خنک شده باشه. حدود 40 تا 45 درجه سانتیگراد اگه دماسنج داشته باشید.

اگه ماستتون سفته با یکی دو قاشق شیر رقیق کنید. ولی اگه شله نیازی نیست.




مایه رو داخل شیر بریزید و هم بزنید تا کامل مخلوط بشه. 




من با هم زن فنری یکی دو دور میزنم.




بعد روش رو دستمال تمیز بندازید تا بخار شیر داخلش ریخته نشه.




اگه جای گرم دارید مثل کنار رادیات یا بخاری بگذارید اونجا یک شب بمونه اگر هم نه روش رو با پتو یا یه چیز کلفت بپوشونید تاجاش حسابی گرم باشه و بگذارید ماست کامل ببنده.

12 ساعت بعد وقتی ماست بسته شد منقلش کنید داخل یخجال. اگه همون روز قاشق بزنید ماست خیل یاب میندازه و ماست رقیق یخواهید داشت بهتره یک روز داخل یخجال بمونه بعد استفاده کنید.






نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

ماست خانگی

جمعه, ۱ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۵۸ ب.ظ

نه بابا به خودم امیدوارم شدم، چهارمین و آخرین پست امشب.

ماست خانگی یه چیز دیگه است نه توش نشاسته داره نه از شیر خشک درست شده و نه مواد نگه دارنده داره، کاری هم نداره درست کردنش ،اگه یکبار تو خونه ماست درست کنید دیگه مطمئنم اگه تنبل نباشید ماست آماده نمی خرید.

دو تا نکته رو برای داشتن یک ماست خوب باید توجه کنید. یکی استفاده از شیر خوب، یعنی شیر پاستوریزه بدرد بخور نیست باید از شیر های لبنیاتی و چرب استفاده کنید.

نکته دوم ماستی که به عنوان مایه استفاده میشه خیلی مهمه، اگه ماست شیرین باشه، ماستتون شیرین میشه و اگه ترش باشه ماست شما ترش خواهد شد، پس بسته اینکه میخواهید ماست روی برای چه موردی استفاده کنید مایه تون رو متناسب با اون انتخاب کنید. اگه مایه ماستتون بی طعم باشه ماست تهیه شده شما هم بی طعم و بی مزه خواهد شد، پس از ماست با کیفیت خوب استفاده کنید.




طرز تهیه:

شیر یک لیتر

ماست دو قاشق اگه ماستتون رقیق بود نصف لیوان بریزید




طرز تهیه:

شیر رو داخل قابلمه بریزید و روی شعله ملایم بگذارید وقتی بجوش اومد یک ربع تا بیست دقیقه بجوشونید تا شیر غلیظ تر بشه. اینکار باعث میشه ماست سفت تری داشته باشید.

اگر ماست سفت نمی خواهید داشته باشید نیازی نیست این مدت رو بجوشونید فقط وقتی بجوش اومد خاموشش کنید.




شیر رو داخل ظرفی که میخواهید ماست رو در اون بگیرید بریزید. بهترین ظرف برای اینکار ظروف سفالیه و البته سفالی بهتره که لعاب نداشته باشه چون آب ماست رو میکشه و ماست شما سفت تر میشه.




اجازه میدیم شیر خنک بشه در حدی که وقتی انگشت کوچیکمون رو داخلش میزنیم و چند ثانیه نگه میداریم باید حرارت شیباعث بشه انگشتمون گزگز کنه، نباید خیلی داغ باشه که انگشتمون رو بسوزونه و نه خنک شده باشه. حدود 40 تا 45 درجه سانتیگراد اگه دماسنج داشته باشید.

اگه ماستتون سفته با یکی دو قاشق شیر رقیق کنید. ولی اگه شله نیازی نیست.




مایه رو داخل شیر بریزید و هم بزنید تا کامل مخلوط بشه. 




من با هم زن فنری یکی دو دور میزنم.




بعد روش رو دستمال تمیز بندازید تا بخار شیر داخلش ریخته نشه.




اگه جای گرم دارید مثل کنار رادیات یا بخاری بگذارید اونجا یک شب بمونه اگر هم نه روش رو با پتو یا یه چیز کلفت بپوشونید تاجاش حسابی گرم باشه و بگذارید ماست کامل ببنده.

12 ساعت بعد وقتی ماست بسته شد منقلش کنید داخل یخجال. اگه همون روز قاشق بزنید ماست خیل یاب میندازه و ماست رقیق یخواهید داشت بهتره یک روز داخل یخجال بمونه بعد استفاده کنید.




نظرات  (۳۲)

سلام عزیزم . خدا قوت .

عجب ماست سفتی درست کردی خوااااااهر . به نکته های جالبی اشاره کردی . من بعضی هاشونو نمی دونستم .

چرا ماست من همیشه یه عالمه آب میندازه ؟ چرا ؟؟؟؟؟؟

خوشحال میشم به وبلاگ منم سر بزنی .

 http://cheftaranom.blogfa.com

پاسخ:

سلام، سلامت باشی

ماست که حتما آب می اندازه مگه اینکه اول که میخوای ببرماست رو هم بزنی وگرنه هر چقد رهم سفت باشه بازم آب می اندازه.

سلام اجی جون ممنون  جالب بودبرام چون من همیشه وقتی میخواستم ماست اضافه کنم خیلی اروم ازکنارشیرمیریختم وطوری هم میزدم که روی شیراصلاتکون نخوره چون مادرشوهرم گفته بوداگه هم بزنی شیراب میندازه الان دیگه باجرات همش میزنم یه نکته دیگه من درظرف رومیذاشتم ویه پتوی کوچولوروش میذاشتم کناربخاری یا یه جای گرم تا4-5ساعت . بعدهم  وقتی ماست  رومیخواستم بذارم تویخچال یه دستمال تمیز برای جمع کردن اب اضافه میذاشتم روش وکاملا ابش گرفته میشداما حالا مثه شمادستمال رواینجوری ازاولش میذارم .بازم ممنونم ..درضمن ماچشمت نکردیم هاخودت خودتو چشم زدی تویه روزایقدمطلب گذاشتی باز رفتی تاسال بعدپیدات شه اینجا.

پاسخ:
سلام,چطور هم میزنى که روى شیر تکون نخوره؟من شنیدم اگه بخوایم ماست رویه ببنده نباید هم بزنیم.
زنده باشى

سلام اسراجون امروزمیخواستم ماهی ظهردرست کنم اومدم نت ببینم روش جدیدی اگه هست اونو تجربه کنم مثه اینکه شماهم درموردماهی هنو چیزی نذاشتی؟اگه برات مقدوربودبذارلطفا.حتی اگه ماهی های قیمت مناسب باشه که چه بهتراخه چندباره که تیلاپیلا میگیرم چون بچه ها دوست دارن واصلا بونمیده ولی برای ماکه هفته ای دوبارمیخوریم بصرفه نیس برای هروعده کیلویی26000تومن هزینه کنیم .ببخش این قسمت که مربوط به ماهی نیس نظرگذاشتم چون اخرین پستت بودهمینجانوشتم

پاسخ:
سلام,بله متاسفانه با ماهى میونه خوبى ندارم,ولى باز خیلى وقته میخوام چند تا پست برا ماهى بذارم
به به ممنون خیلی مفید بود
پاسخ:
خواهش میکنم
سلام عزیزم 
اومدم دیدم نیستی دلم نیومد بدون سلام صفحه را ببندم 
پاسخ:
سلام خوش اومدى عزیزم

سلام اسرا خانم

خیلی زحمت کشیدید.دست شما درد نکنه.

میشه  تهیه باسلق رو  هم یادمون بدید؟

متشکرم

 

 

پاسخ:
سلام فاطمه جان
ممنون از لطفتون
سعی میکنم
۰۸ آذر ۹۲ ، ۲۱:۳۸ لیدی الهام
سلام اسرا جان
به به چقدر عالی و جالبند دست گلتون درد نکنه. همه پستهاتون عالی هستند. تشکر از لطف و محبتتون. خیلی دوست داشتم برای تک تک پستهای اخیرتون نظر بگذارم، فقط حیف زمان ندارم و باید بعد مدتها به وبلاگ دوستان هم سر بزنم.
موفق باشید عزیزم.
پاسخ:
سلام الهام جان
ممنون از لطفت عزیزم. رفتی سرکار تازه شدی مثل من، امان از وقت کم و کار زیاد.

سلام همشهری

 این پستتم بیسته بیسته خسته نباشی.

پاسخ:
سلام عزیزم
لطف داری

سلام

وبلاگ زیبای دارین

من  از کار های بافتنیم فروشگاه باز کردم خوشحال میشم سر بزنی و خرید کنی هر گونه هم سفارش میپزیرم

میشه منو به اسم بافتنی یکی یدونه لینک کنی ممنون

پاسخ:
سلام ممنون از لطفتون
لینک شدید دوست عزیز

اخه چراااااااااا؟نه واقعاچرا؟بگو؟زودجواب بده دخمل؟نکنه داری شومل میکنی؟اگه ایجوریه که ایشالااااااااااااااااااخوشبخت شی ولی این دلیل نمیشه دراینجاروپلمپ کنی .چراچن وقته مطلب جدیدنمیذاری ؟بگودیشب چی خوردی امروزناهارمیخوای چی درست کنی تا ماهم بدرستیم.جدیدا میخوام غذادرست کنم میام اینجا ایده بگیرم اخه لیست روکه نیگامیکنم یه چیزجالب همیشه هس که بشه تهیه ش کرداخرین چیزی که درست کردم همین دیشب کشک وبادمجون بودکه عالی شد.ممنونم ازت .دلمون برات تنگ بیددخمل

پاسخ:
ممنون که بیادم هستی، متاسفانه مدتی درگیر کارهای مختلف بودم که نتوستم به اینجا سربزنم
دل منم برای دوستهای مجازیم تنگ میشه.
چه قدر ظرفش خوشگله
پاسخ:
قابل نداره
سلام اسرا جون. خیلی وقته که با شما آشنا شدم و از وبلاگت فیض میبرم ولی اولین باره که نظر میذارم. اولا از بابت وبلاگ قشنگ و مفیدت ممنون غذا های آذری واقعا حرف نداره... بعدش اینکه من ماست رو درست عین دستور شما تهیه کردم اما خیلی شل شد یعنی از دوغ کمی سفت تر. اما خوشمزه شد. مامانم میگه از مایه ماست هست که اینطوری شده یعنی چون مایه ماست پاستوریزه بود. میخواستم نظر شمارو هم بدونم. شیرین از اورمیه
پاسخ:
سلام عزیزم.خوشحالم که از بازدید کننده خاموش بودن خارج شدین.
مایه ماست خیلی مهمه باید سفت و تازه باشه. ماستهای پاستوریزه برای مایه مناسب نیستند.
همشهری هنرمندم وبلاگ خیلی مفیدی داری
من خواننده ی وبلاگتون هستم
ولینک کردم شمارو 
شماهم اگه دوست داشتین لینک کنید ربلاگ بنده رو
مرسی
پاسخ:
ممنون از لطفت دوست عزیز
با کمال میل شما لینک شدید
۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۲:۵۱ سولماز تبریزلی
اسرا جون خیلی دوست دارم نمیدونم چرا ولی خودمو خیلی نزدیک بهت احساس میکنم
دست گلت درد نکنه دیگه از بیرون ماست نمیخرم سعی میکنم خودم دزست کنم چون شنیدم باکتری ماست خانگی هم برای خانمها خیلی مفیده .....
فدات 
پاسخ:
دل به دل راه داره عزیزم
آره واقعا ماست خونگی یه چیز دیگه است.
سلام بازم خدا قوت لطفا اگر میتوانید طرض تهیه پنیر خانگی را بنویسید اگر وقت داشتید سری به وبلاگ من هم بزنید با تشکر. 
پاسخ:
سلام عزیزم، به امید خدا
۲۱ دی ۹۲ ، ۰۰:۳۸ سلام عزیرم.
سلام عزیزم.اگه ماست12 ساعت کنار رادیات بمونه ترش نمیشه؟
پاسخ:
نه ترش نمیشه مگه اینکه حرارت خیلی زیاد باشه در اون صورت با کمی فاصله از رادیاتور بگذارید
سلام.خسته نباشید.ممنون از آموزش هاتون .ای کاش مارک ماستی رو که واسه مایه استفاده کردید رو هم میگفتید
پاسخ:
سلام ممنون عزیزم، من یا از ماست خامه ای گلدم و یا از ماست لبنیاتی استفاده میکنم.
سلام /ممنون ازاینکه مطالب اشبزی ودرست کردن ماست وخلاصه همه چیزی رویاد میدید/ من معتقدم/ زن باید/دراشبزخانه خلاقیت به خرج بدهد ./ابتکارعمل داشته باشد/ غذاهای جدید متنوع ونو درست کند/  تااخرعمر ازیک روش برای بختن مرغ استفاده نکند /روش های مختلفی روامتحان بکند/ من خودم علاقه زیادی به اشبزی دارم اما متاسفانه وقت ندارم /معمولا زنها درمنزل ازروی ناچاری گاهی به زور غذادرست می کنند /باری به هرجهت است /رفع مسولیت است /و................البته اززحمات تمام خانمهای خانه دار وهمسرخودم تشکرمیکنم اما /ولی /شاید/بهتر هم می شود /باز ممنون و متشکرم  
پاسخ:

سلام ممنون از لطفتون

با اینکه خانم باید ابتکار عمل داشته باشه موافقم ولی این رو هم در نظر بگیرید که اکثر خانمها شاغل هستند و فرصت زیاد برای آشپزی ندارند و حتی اگر هم شاغل نباشند کارهای منزل مخصوصا رسیدگی به بچه وقت زیادی نیاز داره، پس همکاری آقای خونه میتونه کمک کننده باشه، این همکاری میتونه هم کمک به کارهای خونه باشه و هم همدلی و همراهی با همسر. مطمئنا وقتیهایی پیش میاد که خانمتون در درست کردن غذا کمی سلیقه بخرج میده شما میتونید در این مواقع به کارشون توجه کنید و ایشون رو تشویق کنید حتما خانمتون انگیزه پیدا میکنه و من مطمئنم برای جلب توجه شما هم که شده خلاقیت بخرج خواهد داد.

سلام

یه سوال دارم شیر لبنیاتی منظورتون کدوم شیره؟ از این یارانه ها نمیشه درست کرد ؟ برایه مایه ماست فقط از خود ماست باید استفاده کرد ؟
پاسخ:
سلام
این شیرهای یارانه ای فقط سفیدیشون مثل شیره، من قبلا از همین شیرها ماست درست میکردم و قابل قبول بود ولی الان انقدر رقیق شدن که دیگه ازشون نمیشه ماست درست کرد.
در آذربایجان مغازه هایی هستند با اسم لبنیاتی که محصولات لبنیاتی مثل شیر و ماست و پنیر ... و غیره میفروشند که کارخانه ای نیستند و بصورت مستقیم از گاوداری تهیه میشه و فروخته میشن. منظورم از شیر لبنیاتی شیرهایی هست که بقولی خالص باشن و چرب باشه.

ای ول اسرا خانوم

پاسخ:
مرسی گلم
سلام اسراجون همه چی خیلی عالیست!!!!!!!!!!!
پاسخ:
مرسی عزیزم
باسلام وبا تقدیر وتشکر اززحماتتون که اطلاعات خوبی میدین واستفاده کردم خیلی مفید است مرسی
پاسخ:
سلام، ممنون از لطفتون
سلام خانومی الهی همیشه روسفید باشی من از مشترهای پروپاقرصت هستم وخودم رو صاحب نظر نمیدونم که چیزی بنویسم اما بگم هرکدوم از دستورهاتو که اجرا کردم کلی سر سفره برات دعا کردم که رو سفیدم کردی مخصوصا حلوای زنجبیلی تو فامیل مثل بمب ترکیده که نگو همیشه منتظر تازه هایت هستم فدات
پاسخ:
سلام عزیزم، ممنونم از لطفتون
نوش جان شما و خانواده محترم
۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۵۷ شهرزاد موسوی
سلام اسرا خانم . من اولین نظرم رو دارم مینویسم . ازتون بسیار ممنونم به خاطر اطلاعات مفید و دستورهای غذایی خوشمزتون. من از وقتی که اینجا رو پیدا کردم حتما باید هر روز یه سری اینجا بزنم. من شاغلم و سرم خیلی شلوغه ولی عاشق آشپزی هستم. خوشحالم که دوستانی چون شما دارم . خدا یار و یاورتون باشه. راستی یه سوال هم بپرسم. اگه بخوام ماستها تو ظرفهای کوچولو کوچولو باشه باید چیکار کنم؟ ممنونو خدانگهدار.
پاسخ:
سلام شهرزاد جان، خیلی ممنونم از لطفتون
میتونی تو یه ظرف بزرگ مایه ماست رو اضافه کنی و خوب با شیر مخلوط کنی و بعد سریعا به ظرفهای مورد نظرت بریزی
سلام دستتون درد نکنه مطالب عالی بود من تازه با سایتتون آشنا شدم
پاسخ:
سلام، خیلی خوش آمدید و ممنون از لطفتون
سلام عزیز هنرمند من تازه با سایت شما اشنا شدم سبک اموزش دستورات شما خیلی کامل وروشن بود وهر مبتدی کاملا راه میفته در مورد تهیه ماست چند نکته رو تجربه کردم وهمیشه ماستهای خوبی درست میکنم خواستم براتون توضیح بدم اول هر ماست خوبی غیراز ماست بازار پیدا میکنم اول چند قاشق بعنوان مایه جدا میکنم تو فریزر میزارم بعد وقت استفاده با گوشتکوب میکوبم وبصورت یخ زده به شیر اضافه میکنم ماستش خیلی شیرین میشه     دوم اگر از ماست تازه برای مایه استفاده میکنم برای رقیق کردن ماست از اب کاملا یخ یخچالی استفاده میکنم این ماست هم خیلی شیرین میشه ماندگاریش زیاد میشه یعنی اگه تا 20 روز تو یخچال بمونه phاون اسیدی نمیشه  اگه از مایه ماست با طعم مو سیر استفاده بشه  تمام ماست مپل ماست ومو سیر بازار میشه ببخشید    سرتونو درد اوردم

پاسخ:
سلام مرسی دوست عزیز، نکات جالبی ذکر کردین حتما امتحان میکنم
با سلام من هم به همین روشی که گفتید ماست زدم خیلی خوب شد از شما ممنونم
پاسخ:
سلام، نوش جونتون دوست عزیز
به نام خدا با تشکر از لطف شما " من و خانومم عاشق درست کردن بستنی " مربا و ماست .و ..... خانگی هستیم !!!
عالی بود متشکر
پاسخ:
ممنون از شما دوست عزیز
ممنون از بابت همه غذا و دستورها
پاسخ:
مرسی دوست عزیزم
دست شما درد نکنه مطالب جالبی در مورد ماست بود

شما خودتون پنیرم تهیه کردید؟

روش خوبی دارید؟
پاسخ:
ممنون از لطفتون
بله درست میکنم ولی فعلا دستورش در سایت نیست
سلام اسراجون.من اولین باره که اموزشاتودیدم معرکه است معرک............ه
پاسخ:
سلام مرسی عزیمز

سلام اسرا جون بابت آموزش آشپزیت بسیار ازت متشکرم من هربار کوفته درست میکردم شوهرم ازم خواهش میکرد دیگه درست نکنم

اما با آموزش عالیت شوهری خیلی خوشش آمد دست گلت درد نکنه

عزیزم الهی قربونت برم طرز تهیه پنیرم بهمون یاد بده

خیلی خیلی ازت سپاسگزارم

پاسخ:
سلام،مرسی عزیزم
ان شاءالله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی