دنیای اسراء

دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱ ب.ظ

مربای گل محمدی(با گل خشک)

سلام، یه سلام ویژه از خونه جدید به همه دوستهای قدیمی و جدید خودم.بخاطر بعضی مشکلاتی که سایت داشت و باید حل میشد نمی تونستم پست جدید بگذارم، تقریبا حلشون کردم ولی خوب بازم خیلی کار داره. و البته به کمکهای فکر شما خیلی نیاز دارم، دوست دارم نظرات انتقادی و پیشنهاداتتون رو برای بهتر شدن سایت بدونم.

یه خواهشی هم از شما دوستهای نازنین وبلاگ نویسم دارم که لطف کنید و سایت جدیدم رو هم لینک کنید، متشکر میشم.

خواستم سایت رو با یک پست شیرین افتتاح کنم و چه پستی بهتر از این مربای خوشمزه و دلچسب. مربای گل محمدی پای ثابت سفره های صبحانه آذربایجانه یعنی کره مربا با این مربای گل محمدی معنی داره. واسه درست کردن این مربا از گل محمدی منطقه آذربایجان استفاده کنید، چون گلهای مناطق کویری تلخ هستند و واسه درست کردن مربا باید تلخیشون گرفته بشه که اینکار هم باعث میشه عطر گلها از بین بره ولی گلهای آذربایجان و مناطق کوهستانی نیاز به تلخی گرفتن ندارند.

این مربا به چند روش تهیه میشه. یکیش با گل تازه است که توی فصل بهار و اوایل تابستان باید درست بشه و روش دیگه هم با گل خشک که همه فصول سال توی دسترسه. یه نوع مربای دیگه هم با گل محمدی درست میشه که جنبه درمانی داره و بهش گل قند گفته میشه که سر فرصت اون رو هم آموزش میدم.

پ ن:لطفا پستها رو به دقت بخونید، قسمتهای بولد شده رو به دقت بخونید، تو اکثر کامنتها شاکی بودین که مربا تلخ شده اگه پست رو با دقت مطالعه میکردید من نوشتم که گلهای مناطق کوهستانی مثل آذربایجان برای مربا مناسب هستند و گل کاشان و مناطق کویری تلخ هستند و بدون تلخی گرفتن نمیشه مربا درست کرد و البته بعد از تلخی گرفتن هم عطر و طعمی برای مربا نمی مونه.

مواد لازم:
گل محمدی خشک یک پیمانه
شکر 3 پیمانه
آب 2.5 پیمانه
جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری
رنگ خوراکی قرمز خیلی کم(اختیاری)
گردوی خرد شده نصف پیمانه(اختیاری)






طرز تهیه:

گل رو توی یک تابه بریزید و حرارت رو خیلی کم کنید و روی گاز شعله پخش کن بگذارید و گل رو روش بگذارید و خیلی کم تفت بدید. از روی حرارت بردارید و وقتی خنک شد با دقت کمی خورد کنید تا گلبرگها کمی ریزتر بشه. بعد از الک رد کنید تا پودرش جدا بشه و این پودر رو واسه تزیین شعله زرد و آش و غیره میتونید استفاده کنید.



گل رو توی کاسه بریزید و روش یک پیمانه از  آب رو بجوشونید بریزید روی گلها و هم بزنید.



روش در بگذارید و اجازه بدید تا گلها نرم بشه.



شکر رو توی قابلمه بریزید و آب رو بریزید و بگذارید بجوشه.



جوهر لیمو رو اضافه کنید. بجای جوهر لیمو میتونید از دو قاشق آبلیمو یا آب یک لیموی تازه استفاده کنید.



شیره انقدر باید بجوشه تا کاملا قوام بیاد، برای اینکه متوجه بشید شیره قوام اومده یا نه یک قاشق از شیره رو بگذارید یخجال تا کاملا سرد بشه، وقتی سرد شد اگه قاشق رو کج کنیم شیره باید روان نباشه. گلها رو داخل شیره بریزید.



5 دقیقه می جوشونیم و بعد خاموش میکنیم. اگه دوست داشتید رنگ مرباتون صورتی خوشگل بشه یه کوچولو رنگ خوراکی قرمز در حین پخت داخلش بریزید.



روش دم کنی میگذاریم تا مربا خنک بشه. بعد توی شیشه میریزیم.

معمولا توی این مربا گردو ریخته میشه که خیلی خوشمزه ش میکنه، اگه خواستین توش گردو بریزین حتما بعد از اینکه مربا خنک شده گردو ها رو خرد کنید و داخل مربا بریزید.



 با کره و نون سنگگ یه صبحانه دلچسب میشه.








نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

مربای گل محمدی(با گل خشک)

دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱ ب.ظ

سلام، یه سلام ویژه از خونه جدید به همه دوستهای قدیمی و جدید خودم.بخاطر بعضی مشکلاتی که سایت داشت و باید حل میشد نمی تونستم پست جدید بگذارم، تقریبا حلشون کردم ولی خوب بازم خیلی کار داره. و البته به کمکهای فکر شما خیلی نیاز دارم، دوست دارم نظرات انتقادی و پیشنهاداتتون رو برای بهتر شدن سایت بدونم.

یه خواهشی هم از شما دوستهای نازنین وبلاگ نویسم دارم که لطف کنید و سایت جدیدم رو هم لینک کنید، متشکر میشم.

خواستم سایت رو با یک پست شیرین افتتاح کنم و چه پستی بهتر از این مربای خوشمزه و دلچسب. مربای گل محمدی پای ثابت سفره های صبحانه آذربایجانه یعنی کره مربا با این مربای گل محمدی معنی داره. واسه درست کردن این مربا از گل محمدی منطقه آذربایجان استفاده کنید، چون گلهای مناطق کویری تلخ هستند و واسه درست کردن مربا باید تلخیشون گرفته بشه که اینکار هم باعث میشه عطر گلها از بین بره ولی گلهای آذربایجان و مناطق کوهستانی نیاز به تلخی گرفتن ندارند.

این مربا به چند روش تهیه میشه. یکیش با گل تازه است که توی فصل بهار و اوایل تابستان باید درست بشه و روش دیگه هم با گل خشک که همه فصول سال توی دسترسه. یه نوع مربای دیگه هم با گل محمدی درست میشه که جنبه درمانی داره و بهش گل قند گفته میشه که سر فرصت اون رو هم آموزش میدم.

پ ن:لطفا پستها رو به دقت بخونید، قسمتهای بولد شده رو به دقت بخونید، تو اکثر کامنتها شاکی بودین که مربا تلخ شده اگه پست رو با دقت مطالعه میکردید من نوشتم که گلهای مناطق کوهستانی مثل آذربایجان برای مربا مناسب هستند و گل کاشان و مناطق کویری تلخ هستند و بدون تلخی گرفتن نمیشه مربا درست کرد و البته بعد از تلخی گرفتن هم عطر و طعمی برای مربا نمی مونه.

مواد لازم:
گل محمدی خشک یک پیمانه
شکر 3 پیمانه
آب 2.5 پیمانه
جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری
رنگ خوراکی قرمز خیلی کم(اختیاری)
گردوی خرد شده نصف پیمانه(اختیاری)






طرز تهیه:

گل رو توی یک تابه بریزید و حرارت رو خیلی کم کنید و روی گاز شعله پخش کن بگذارید و گل رو روش بگذارید و خیلی کم تفت بدید. از روی حرارت بردارید و وقتی خنک شد با دقت کمی خورد کنید تا گلبرگها کمی ریزتر بشه. بعد از الک رد کنید تا پودرش جدا بشه و این پودر رو واسه تزیین شعله زرد و آش و غیره میتونید استفاده کنید.



گل رو توی کاسه بریزید و روش یک پیمانه از  آب رو بجوشونید بریزید روی گلها و هم بزنید.



روش در بگذارید و اجازه بدید تا گلها نرم بشه.



شکر رو توی قابلمه بریزید و آب رو بریزید و بگذارید بجوشه.



جوهر لیمو رو اضافه کنید. بجای جوهر لیمو میتونید از دو قاشق آبلیمو یا آب یک لیموی تازه استفاده کنید.



شیره انقدر باید بجوشه تا کاملا قوام بیاد، برای اینکه متوجه بشید شیره قوام اومده یا نه یک قاشق از شیره رو بگذارید یخجال تا کاملا سرد بشه، وقتی سرد شد اگه قاشق رو کج کنیم شیره باید روان نباشه. گلها رو داخل شیره بریزید.



5 دقیقه می جوشونیم و بعد خاموش میکنیم. اگه دوست داشتید رنگ مرباتون صورتی خوشگل بشه یه کوچولو رنگ خوراکی قرمز در حین پخت داخلش بریزید.



روش دم کنی میگذاریم تا مربا خنک بشه. بعد توی شیشه میریزیم.

معمولا توی این مربا گردو ریخته میشه که خیلی خوشمزه ش میکنه، اگه خواستین توش گردو بریزین حتما بعد از اینکه مربا خنک شده گردو ها رو خرد کنید و داخل مربا بریزید.



 با کره و نون سنگگ یه صبحانه دلچسب میشه.






نظرات  (۶۱)

به به... عالیههههههههههه مخصوصا با اون گردوهای روش! ممنوووووووووووون:*
پاسخ:

با اون گردوها به همراه کره وووااااااااااااااااووووووووووو. 

مرسی عزیزم

به به من عاشق این مربا هستم. اتفاقا دیروز به خواهرم میگفتم چقد دلم مربای گل میخواد. اینجا عطاریا گل دارن که فک نمیکنم الان دیگه تازه باشه. باید صبر کرد تا سال دیگه.
چقد هم دستورش راحت بود. مامان من یه بار درست کرده. ریخت توی شیشه گذاش جلوی افتاب با نور افتاب مرباش درست شد. محشر شد.
پاسخ:

عشاق این مربا زیاده عزیزم، مربا با گل تازه یه چیز دیگه است.

اون مدلی رو ما میگیم گل قند که زیاد طول میکشه درست بشه ولی بقول تو واقعا محشره.

سلام من تازه افتخار آشنایی باشمارودارم  وخیلی خرسندم .
واقعا که هنرمندید به معنای کامل...
توادرس قبل خیلی از کارهاتونو دیدم ولذت بردم
حتما دوباره میام.درپناه خداباشید...

پاسخ:

سلام منم از آشنایی با شما خوشحالم

خیلی لطف دارید 

منتظرتون هستم دوست عزیز

سلام

اسراء جان میخواستم در مورد سایتت نظر بدم اما...دیدم که آدم باید جایی نظر بده که سررشته داره منم که آشپزیم صفره

پاسخ:

سلام 

اختیار دارید دوست عزیز

خیلی ممنون ازآموزشهای بسیار خوبتان خیلی وقت بودمنتظر این مطلب بودم

موفق باشید

پاسخ:

ممنوم دوست عزیزم

زنده باشید

سلام اسراء جون. سایت جدید مبارک.

سایتتون را هم لینک کردم.

بوسسسسسسسسسسسسسسس

سلام افتتاح سایت رو تبریک می گم
چرا یک سری از مطالب عکس نداره لطفا اونها رو درست کنید تا ما از سایت بهره کامل ببریم
vase valentaine chi mikhain bezarin? :D ye keyke ghalbi ba khameye ghermez???mage na?badesham mano davat mikonin biam bokhoram badam man vasatoon shokalat migiram khoobe?pishnahade khoobiye aya??:D
پاسخ:
دیگه گذشت انشاله سال بعد. تو بگو این کیک رو واسه کی درست کنم آیا؟ ولی شکلات رو خوب اومدی من که پایه ام، واسه کار جدید باید شیرینی بدی مگه نه؟
man ke asheghe in morabaye khoshmazam.ma har vaght miyaym tabriz mamanam gole taze mikhareo in morabaro dorost mikone.asra joon enghadr hamishe beine postat dir nakon, hamishe koli cheshm be rahetim....
پاسخ:
کجا زندگی میکنی شیما جان؟ ای جانم از مامانت دوری!
چشم عزیزم ولی انقدر خسته از سرکار برمیگردم که فقط دراز کش میمونم.
۰۳ اسفند ۹۱ ، ۲۱:۰۷ دلمشغولی های یک مامان(آفتاب)
سلام گلم کارات هم خوشگله هم خوشمزه از همه مهمتر آموزش تصویری داری که من خیلی می پسندم.
فقط عادت نداری به دوستات سر بزنی اونم یه کاریش می کنیم دیگگگگگگه
پاسخ:
سلام ممنونم دوست عزیزم، خیلی لطف داری
شرمنده بخدا فرصت نمیشه. اما همین الان اومدم
وای من خیلی دنبال یه دستور مطمئن از این مربا بودم با گل خشک...مرررررسی اسرا جونم
پاسخ:
قابل شما رو نداشت هانیه جان
 سلام اسرا خانوم لطفا طرز تهیه مربا با گل تازه رو هم آموزش بدید .خودتون بهتر می دونید که خانم های تبریزی هر کدوم روش پخت مختص خودشون رو دارن. روش شما کدومه !؟ 3>

پاسخ:
سلام عزیزم.حتما فصل گل تازه آموزش میدم.
سلام عزیزم
چه مربایی درست کردید بوی گلش داره میاد
پاسخ:

سلام دوست خوبم

مرسی از لطفت

به به من عاشق عطر و بوی این مربا م !
پاسخ:
ایضا بنده

asra jun chera morabye man ghahveyi rang mishe ?kheyli mijushunam???

 

پاسخ:
بله خودتون جوابش رو دادین زیاد جوشوندن مربا گل باعث میشه رنگش تیره بشه.یه ذره رنگ خوراکی قرمز باعث میشه مربا خیلی خوشرنگ بشه
عالی بود عزیزم
پاسخ:
قربانت عزیز
 سلام لطفا بگویید چگونه مربا گل  را از تلخی در بیآوریم

پاسخ:
سلام، گلهای منطقه ما اصلا تلخ نیستند و نیازی به تلخی گرفتن ندارند برای همین من روش تلخی گرفتن گلها رو نمیدونم و به نظرم تلخی گرفتن گلها باعث میشه مربا عطر و طعم زیاد جالبی نداشته باشه، من به شما توصیه میکنم از گلهای مناطق کوهستانی مثل آذربایجان استفاده کنید که نیازی به تلخی گرفتن ندارند.
سلام اسرا جون من تازه باهاتون آشنا شدم.آموزشاتون واقعا خوب و کامله.یه سوال راجع به همین مربا داشتم.من با همین دستور درستش کردم خیلی خوشرنگ شد مقدار شیرینیشم اندازه شده فقط یه کم طعم تلخی داره ایرادش چیه؟
پاسخ:

سلام بهار جان، خوشحالم از آشناییتون

شما حتما از گلهای مناطق کویری استفاده کردین که تلخ هستند و باید تلخیشون گرفته بشه، همونطور که تو پست توضیح دادم حتما از گلهای آذربایجان و مناطق کوهستانی استفاده کنید.

با گلناز موافقم
اسرا جون من بخاطر کار همسرم توی تبریز زندگی میکنم و گل رو از اینجا خریدم.به هر حال ممنون واقعا کدبانویی
پاسخ:
نمیدونم شاید ما به این طعم عادت داریم و من احساس تلخی تو این مربا ندارم ولی باز میتونید یک بار بجوشونید و آبش رو دور بریزید

سلام اسراء جون.عزیزم تبریک میگم راهندازی سایت جدیدو.

خداییش کاراتون محشره.من عاشق بورک ام.اگه براتون مقدوربودانواع دیگشم آموزش بدین.مرسی ازلطفتون.

پاسخ:

سلام ، ممنون از لطفتون

به امید خدا انواع دیگه ش رو هم آموزش خواهم داد

ytiنع957عقتهث7ف5نقنث6حفمثنن

ص3غخللا

پاسخ:
هر کی این رو رمز گشایی کرد جایزه داره
بازم سلام خیلی مفید بود البطه بگم این مربا عالیه توصیه میکنم همه درست کنن
پاسخ:

سلام 

ممنون از لطفتون

سلام اسراء خانم عزیز وهمه فن حریف
من تبریزی هستم وقبلا هم یک بار گفتم که افتخار میکنم با یک آذربایجانی با اینهمه ذوق و سلیقه و پایبندی به رگ و ریشه اش آشنا شدم
هم از مطالب خوب آشپزی شما وهم از نظرات به روز و جالب دوستان استفاده میکنم.
نمیدونم حدسم درسته یا نه ولی فکر میکنم مجرد هستید و امیدوارم یک نفر با اسب سفید آرزوها و صد البته با آغوشی مملوء از آرامش و خوشبختی به سراغتون بیاد و این منبع ذوق و سلیقه وخانومی  رو خوشبخت کنه وطعم شیرین سعادت رو به کامتون بریزه.
با آرزوی عاقبت به خیری همه
پاسخ:

سلام شبنم عزیز

باعث افتخار منه عزیزم، شما خیلی لطف دارید، 

مرسی از لطفت دوست نازنینم، من هم برای شما آرزوی بهترینها رو دارم.

التماس دعا 

با سلام و تشکر فراوان ،کمک بزرگی به من کردید .بسیار سپاسگزارم
پاسخ:
سلام، خواهش میکنم
سلام اسراء جون خوبی واقعا هنرمندی یه سوال ازت داشتم میخواستم بدونم برا افتاب جنوب گل قند چند مدت باید تو افتاب باشه تو شیشه ریختم تو افتاب گذاشتم تشکر میکنم از سایت خوبت
پاسخ:

سلام آقا حسین، ممنون از لطفتون. دقیقا نمیدونم ولی فکر کنم با اون گرما ده روزه آماده بشه. فقط مطمئنا میدونید که باید گلها رو با قند بکوبید تا سریع آماده بشه. بعد هم پودر گردو اضافه کنید و اینها رو مخلوط کرده و توی شیشه بریزید. اگه گلها سالم باشند زیاد طول میکشه درست بشه.

یا حق

خیلی ممنون عزیزم فقط توضیحات کامل نبود کل را شسته بعد تفت می دهیم یا ...

پاسخ:
منظورتون رو از شستن متوجه نمیشم گل محمدی رو نمیشوریم چون عطرش میره اگه هم بخوایم بشوریم قبل از خشک کردن شسته میشه. وی اگه شما از تمیز بودنش مطمئن نیستین توی یه صافی بریزین و روش آب بگیرین اونجوری دیگه مرحله تفت دادن رو حذف کنین.

باسلام و احترام

دوتا سئوال داشتم ازتون و اگه جواب سریع داده بشه ممنون میشم.

اول اینکه تومواد لازم ک نوشته اید گل خشک نیم پیمانه,این اندازه قبل حرارت دادن و الک کردن هست؟چون بعد حرارت و الک اندازش خیلی کم میشه میخواستم ببینم این نیم پیمانه بعد الک کردن باید نیم پیمانه باشه یا قبل الک کردن.

دوم اینکه نیم پیمانه گل خشک رواگه مثلا 15پیمانه کردیم.

بقیه مواد به همون نسبت زیاد میشن؟

ممنون میشم اگه زود جواب بدین

پاسخ:

سلام زهرا جان

بعد از الک کردن باید این مقدار باشه.

بله همه مقادیر رو 15 برابر کنید.ولی 15 پیمانه گل خشک خیلی زیاده این مقدار مربا رو میخواید چکار.

سلام دوست عزیز
من متاسفانه این مربا رو درست کردم ولی ظاهرا همونطوری که شما فرمودید گل سرخ شیراز بود و مربام تلخ و تیز شد حالا با کلی مربای تیز شده چه کار کنم؟ راه حلی نداره؟
پاسخ:

سلام عزیزم

متاسفانه برای این مورد راه حلی به نظرم نمیرسه 

سلام،

گل محمدی خشک از کجا بگیرم؟

کیلویی چند هست؟

موفق باشی
پاسخ:

سلام

از عطاری ها، اگه تبریز هستید بازار سرپوشیده یا شیشه گرخانه 

متاسفانه قیمت گل خشک رو نمیدونم چون ما خودمون خشک میکنیم

حتما گل خشک منطقه آذربایجان رو تهیه کنید تا مرباتون تلخ نشه.

رسی ممنون دستتون درد نکنه

 

پاسخ:
ممنون عزیزم
سلام ممنون از مطالب مفید و آموزش های خوبت. برای اینکه تلخی گل سرخ گرفته بشه باید قسمت سفید گل را قیچی کرده و دور ریخت چون تلخی گل از قسمت سفید اونه . مامان من این جوری که درست میکنه اصلاً تلخی نداره البته گل رو هم از آذربایجان نیاورده و از توی باغچه مون توی لواسان چیده . بازم از سایت مفیدت ممنونم 
پاسخ:
سلام عزیزم، ممنون از نکته مفیدت. گلهای مناطق کویری مثل کاشان خیلی تلخ هستند و باید حتما تلخیشون گرفته بشه. لواسان هم تو دامنه البرزه دیگه و کویری نیست پس گلهاش هم زیاد تلخ نیستند.

سلام من تازه به جمع دوستان اضافه شدم و خیلی ممنون از آشپزی عالیتون

پاسخ:
سلام دوست نازنین من و مرسی از لطفتون
سلام ممنون بابت آموزشهای خوبتون.من هم الان این مربارو ازرو دستورشمادرست کردم خوب شد ولی الان که بعددرست کردن مربا دوباره تصاویر شمارو دیدم  متوجه شدم که گلمو زیادی تفت دادم چون رنگ گلام بعد تفت دادن زرد شد ولی مال شما صورتی مونده.ودیگه اینکه بعد خنک شدن روش شکرک زده در حالیکه هنوز تو یخچال نذاشتم
پاسخ:
سلام.بله باید خیلی کم تفت بدید.اگه زیادی تفت داده بشه هم رنگش تیره میشه هم کمی تلخ میشه. برای شکرک زدن هم اگه مربا زیادبجوشه و خیلی غلیظ بشه شکرک میزنه. کمی اب به مربا اضافه کن و یک قاشق هم ابلیمو یا خیلی کم جوهر لیمو بگذار رو گاز همینکه بجوش اومد و یکی دو جوش زد خاموش کن.

سلام خیلی ممنون ازمطلب جالبتون.

پاسخ:
سلام مرسی عزیزم
با سلام 
سوالی داشتم در را بطه با همین مربای گل سرخ که الان من درحال درست کردنش هستم. شما نوشتید یک فنجان اب روی گل بریزید تا خیس بخورد. ایا این اب از همان ۵\۱ پیمانه اب اصلی است .با تشکر منتظر پاسخ شما هستم.
پاسخ:
سلام
نه جدا از اون مقدار آب هست. الان پست رو اصلاح میکنم
سلام عزیزم دیگه از این دستورا نده!!!!!!!!!
پاسخ:
سلام چرا عزیزم؟؟؟؟؟؟

سلام

چیکار کنیم تا مربامون باعث دل درد و دلپیچه و ... نشود.

ممنون

پاسخ:

سلام

این رو دیگه نمیدونم عزیزم، تا بحال برای ما پیش نیومده، این سوال رو باید از متخصص طب سنتی بپرسیم

بهتر از این نمیشه؟
پاسخ:
ممنونم
ممنون. خوب بود
پاسخ:
مرسی 

سلام

زنده باشی مربای گل که گله اما خود گل چیز دیگه ایه/

پاسخ:

سلام

موفق باشید

عالللللللللللللللللللللی بود
پاسخ:
مررررررررررررسی
با سلام و تشکر از سایت خوبتون
سؤالم این بود که اگه گل های محمدی (قزل گول) شن داشت و خاکی بود چه باید بکنیم تا تمیز شوند؟
پاسخ:
سلام مرسی از لطفتون دوست عزیز
در این صورت باید بشورید فقط خوب پاک کنید و توی لگن بریزید و روش آب بریزید و خیلی سریع از آب دربیارید تا طعمشون رو از دست ندن
سلام بچه ها کمکم کنین من جوهرلیمو زیاد ریختم ترش شد حالا چی کارکنم؟
پاسخ:
سلام، با مقداری شکر و آب شیره درست و روی مربا بریز و چند جوش بده، البته اگه خیلی ترش نشده با اینکار درست میشه

سلام خیلی با مزه بود درست کردم ولی به گل اذر بایجان نمیرسه

پاسخ:
سلام نوش جان
سلام .ببخشید مربای من تلخ شده چیکارش کنم؟ راهی وجود داره؟
پاسخ:
سلام ،توی کامنتها توضیح دادم اونها رو مطالعه کنید
سلام  
اگر با گل تازه بخواهیم مربا درست کنیم فکر کنم مقدار ابی که استفاده میشه باید کمتر از این مقداری باشه که در دستور کارتون نوشتید فقط برای من یه سوالی پیش اومده که امیدوارم بتونید جواب بدید من خودم هم مربای گل جدیدا درست کردم وکاملا از لحاظ شکل مثل مال شماست ولی در مغازه ای مربایی دیدم که برام جای سوال داشت مربایی که دیدم کاملا گلبرگهاش باز بود یعنی کاملا پرپر بودمرباهایی که مادرست میکنیم گلبرگهاش تقریبا جمع هستن ایا شما اطلاعاتی در این رابطه دارید؟واینکه شما در این مربا از رنگ خوراکی استفاده کردید؟
پاسخ:
سلام، برای هر کیلو گل تازه دو کیلو شکر و سه لیوان آب و یک چهارم قاشق چایخوری جوهر لیمو یا آب یک لیموی تازه، اگه از گل تازه استفاده بشه و خرد نشه اون مدلی میشه که شما میگید، البته خیلی هم نباید مربا تون غلیظ بشه چون در اونصورت برگها جمع خواهد شد
دستت درد نکنه باید برای مربای گل خیلی وقت بزاری چون من بزرگ شده مرکز گل محمدی در آذربایجان هستم.
پاسخ:
چشم عزیزم
دیروز گل خریدم کیلویی 8 هزار تومان گل روستای هروی تبریز آذربایجان شرقی.................چه گلی!!!!!!!!!!!جاتون خای.......
پاسخ:
با دل شاد استفاده کنی عزیزم
مرسی خانم دستت درد نکنه  من هم مربا را بعداز اینکه شکر واب دوسه بار جوشید گل را اضافه می کنم وموقع جوش جوهر لیمو را که با کمی اب حل کردم اضافه می کنم رنگش هم خوب میشه اگر هم خواستم در اخر کمی گلاب بهش اضافه می کنم می گذارم غلیض بشه ایا درست کردن من اشغال داره
پاسخ:
نه اگه کیفیتش رو دوست دارید اشکالی نداره، نوش جانتون

سلام ممنون از شما.من با این دستور مربا رو آماده کردم همه چیزش خوبه ولی به محض اینکه آب روی گل ریختم رنگش فید شد ومربا هم خیلی بی رنگ شد
پاسخ:
سلام، بعد از پخت مربا رنگ میگیره، من بعضی از وقتها که رنگ مربام کمرنگ میشه از مقدار خیلی کمی رنگ خوراکی قرمز برای خوشرنگ شدن مربا استفاده میکن.میتونی یه کوچولو رنگ توش بریزی و بگذاری یه جوش کوچولو بزنه.

سلام اسرا جون

بابت همه زحمتات و آشپزی های خوشمزت یه دنیا ممنون دختر یه تیکه جواهری :)

یه سوال ، اگه گل رو قاطی شیره مون کردیم و بعد دیدیم شیره شل شده چیکار کنیم شیره مربام شل شده :(مرسی عزیزم

 

پاسخ:
سلام عزیزم
میتونید داخل آبکش بریزید تا شیره جدا بشه بعد بریزید داخل قابلمه بجوشونید تا به قوام برسه بعد گلها رو داخلش بریزید

salam

mamnun az amuzeshe va rahnamaihaye khubetun

?man gole khoshke arak ro daram morabam talkh mishe

?chetori talkhisho begiram

 

پاسخ:
سلام، اگه گلها تلخ باشن، دو بار بجوشونید و آبش رو خالی کنید بعد بقیه مراحل رو انجام بده، ولی چون با جوشوندن عطر گل کم میشه در آواخر پخت مربا نصف لیوان تا یک لیوان گلاب داخل مربا بریز، این مقدار گلاب بستگی به مقدار مربا و غلظت گلاب داره.

سلام  خیلی وقته منتظر اینم که گل قند رو آموزش بدی ولی خبری نیست بیزحمت میشه لطف کنی و دستورشو بذاری ممنون

پاسخ:
سلام. وای شرمنده دوست عزیزم، متاسفانه خیلی دیر یادآوری کردین خیلی وقته گل محمدی تموم شده، الان میشه از گل خشک استفاده کرد ولی با گل تازه خیلی بهتره و اینکه بهترین وقت برای درست کردن اوایل تابستانه که هوا خیلی گرمه
سلام 
منم آذری ام
زیاد مربای گل و گل قند درست می کنیم

چند نفر گفتن مرباشون تلخ شده
شما هم توضیح دادید
منم جسارتا تاکید می کنم
حتما باید گل محمدی مال مناطق آذربایجان باشه
گلهای کوری و باید جوشوند تا تلخیش گرفته بشه که اونم فایده نداره

یه چیز دیگه 
من تو مربای گلم پودر دارچین و هل و ختمی و زنجبیل می ریزم
هم خوشمزه می شه و هم خیلی خاصیت داره 

آهان  یه چیز دیگه
ما گلهارو با چاقو خرد می کنیم رو اجاق نمی زاریم
من پارسال با این دستگاههای سبزی خرد کن خردش کردم تلخی گل دراومدبعدا مجبور شدم دوباره شکر بریزم تا شیرین بشه
دستگاه له می کنه تلخی گل درمیاد 

واقعا ممنون از سایت خوبتون

پاسخ:
سلام ممنون از توضیحات مفیدتون
با سلام  عزیزم مرسی از زحماتون من مربای گل  تازه کاشان طبق دستور درست کردم حالا کمی به تلخی میزنه وهم کلش جمع شده وسفت راه چارهای است ممنون از لطفتون
پاسخ:
سلام، پست رو باد دقت مطالعه کنید.
فکر نمیکنم بشه کاری کرد
۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۳۰ ریحانه شایسته
ایکاش ی جور طبیعیشو اموزش بدین بدون جوهر لیمو و ... 
پاسخ:
بجای جوهر لیمو از آب لیموی تازه استفاده کنید
salam man daghighan tebghe in dastoor dorost kardam moraba mesle zahr talkhe talkh shod . fekr konam shoma yadetoon rafte ke bigid aval gol ro beshoorim badesh chand bar bejooshanim .
پاسخ:
سلام، پست رو با دقت مطالعه کنید
خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بد بود
پاسخ:
چرا؟!
سلام من درست کردم تلخ شد اگر هم بخواهیم اولش چند بار گلا رو اب بکسیم مثل پرتقال دیگه هیچی از بوش نمیمونه و فقط تفاله میشه ممنون میشم راهنماییم بکنید
پاسخ:
سلام
دوست عزیزم توی مطلب توضیح دادم که باید حتما از گلهای آذربایجان استفاده کنید تا نیازی به تلخی گرفتن نباشه وگرنه گلهای کاشان و مناطق کویری تلخ هستند و برای مربا مناسب نیست.
مرسی دستتون درد نکنه خیلی خوب و اسون به نظر ماید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی