دنیای اسراء

جمعه, ۱ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۱۱ ب.ظ

ترشی هفت بیجار

این ترشی از ترشی های خیلی قدیمی هست و داخلش از سبزی و صیفی جات مختلف استفاده میشه. به همین خاطر عطر و طعم خیلی خوشمزه ای داره. مامان من هیچ وقت اندازه برای ترشی رعایت نمیکنه و وقتی من میخوام دستور ترشی رو برای سایت استفاده کنم ازش میخوام مقدار بگه حرصش در میاد، اندازه ها رو من تقریبی براتون می نویسم میتونید مقادیر رو کمتر یا بیشتر کنید.

بنا به گفته یکی از بازدید کنندگان سایت
این ترشی " هفت بیجار " مخصوص شهر بیجار واقع در استان کردستان می باشد.

لازم نیست همه صیفی جات رو استفاده کنید هر کدام در دسترس نبود حذفش کنید.



مواد لازم:

سبزی شامل جعفری، گشنیز، شوید، کروز یک کیلو به میزان مساوی 

ترخون یک مشت 

نعنا خشک دو قاشق غذاخوری

سیب ترش یک عدد

به یک عدد

خیار سه عدد

کالک (کمبوزه) دو،سه تا 

هویج دو عدد

گل کلم یک کیلو

سیب زمینی ترشی(البته اینجا ما بهش شلغم میگیم) 200 گرم

سیر یک بوته

کوجه فرنگی کال 2 عدد

فلفل قلمی تند 3 عدد

سرکه و نمک  آبجوشده خنک شده به میزان لازم



طرز تهیه:

سبزی ها رو پاک کنید و بشورید و خرد کنید و بگذارید آبش کامل بره میتونید روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا آبش بره.

صیفی جات بشورید و اونها رو هم بگذارید خشک بشن بعد به اندازه دلخواه خرد کنید. معمولا حبه قندی یا ریزتر از اون خرد میشه.



سبزی ها و صیفی جات رو مخلوط کنید و داخل شیشه پر کنید. 



روی هر شیشه رو یک قاشق غذاخوری نمک بریزید،



نصف شیشه رو با آب جوشیده خنک شده و نصف دیگه رو با سرکه پرکنید.

اگه سرکه شما خیلی تنده مقدار آب جوش رو بیشتر و اگه سرکه تند نیست آب جوش رو کمتر کنید.

اگه از سرکه های کارخانه ای استفاده میکنید حتما بیشتر از نصف رو آب جوش بریزید چون اونها خیلی تند هستند و باعث آسیب به معده میشن.

مکافاتی داره عکاسی تو شب هر کاری میکنم عکسها تار میشن، جدیدا از چراغ قوه موبایل موقع عکاسی استفاده میکنم. نورش خوبه ولی باید انقدر اینور اونور بکنم تا سایش به حداقل برسه. تو این عکس هم چون دو تا دست بیشتر ندارم مجبور شدم موبایل رو کنار بگذارم و عکس بگیرم، ولی بعد دیدم مدرک جرمم هم توی عکس جا مونده.

در شیشه رو ببندید و خوب تکون بدید تا نمک حل بشه. بعد درش رو باز کنید و نمکش رو بچشید، باید از اندازه معمول شورتر باشه چون مواد نمک رو بخودشون جذب میکنند، اگه کم بود کمی هم نمک بریزید.



من داخل هر شیشه یک عدد فلفل تند گذاشتم.



این ترشی در هوای سرد بعد از یک ماه کاملا میرسه ولی در هوای گرم در دو هفته قابل مصرفه.

من یکی شیشه رو توی آشپزخونه میگذارم تا سریعتر برسه.

اگه کالک (کمبوزه) و کروز رو نمی دونید چیه روش کلیک کنید 

میتونید مقداری از سرکه رو با آبغوره جایگزین کنید.




نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

ترشی هفت بیجار

جمعه, ۱ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۱۱ ب.ظ

این ترشی از ترشی های خیلی قدیمی هست و داخلش از سبزی و صیفی جات مختلف استفاده میشه. به همین خاطر عطر و طعم خیلی خوشمزه ای داره. مامان من هیچ وقت اندازه برای ترشی رعایت نمیکنه و وقتی من میخوام دستور ترشی رو برای سایت استفاده کنم ازش میخوام مقدار بگه حرصش در میاد، اندازه ها رو من تقریبی براتون می نویسم میتونید مقادیر رو کمتر یا بیشتر کنید.

بنا به گفته یکی از بازدید کنندگان سایت
این ترشی " هفت بیجار " مخصوص شهر بیجار واقع در استان کردستان می باشد.

لازم نیست همه صیفی جات رو استفاده کنید هر کدام در دسترس نبود حذفش کنید.



مواد لازم:

سبزی شامل جعفری، گشنیز، شوید، کروز یک کیلو به میزان مساوی 

ترخون یک مشت 

نعنا خشک دو قاشق غذاخوری

سیب ترش یک عدد

به یک عدد

خیار سه عدد

کالک (کمبوزه) دو،سه تا 

هویج دو عدد

گل کلم یک کیلو

سیب زمینی ترشی(البته اینجا ما بهش شلغم میگیم) 200 گرم

سیر یک بوته

کوجه فرنگی کال 2 عدد

فلفل قلمی تند 3 عدد

سرکه و نمک  آبجوشده خنک شده به میزان لازم



طرز تهیه:

سبزی ها رو پاک کنید و بشورید و خرد کنید و بگذارید آبش کامل بره میتونید روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا آبش بره.

صیفی جات بشورید و اونها رو هم بگذارید خشک بشن بعد به اندازه دلخواه خرد کنید. معمولا حبه قندی یا ریزتر از اون خرد میشه.



سبزی ها و صیفی جات رو مخلوط کنید و داخل شیشه پر کنید. 



روی هر شیشه رو یک قاشق غذاخوری نمک بریزید،



نصف شیشه رو با آب جوشیده خنک شده و نصف دیگه رو با سرکه پرکنید.

اگه سرکه شما خیلی تنده مقدار آب جوش رو بیشتر و اگه سرکه تند نیست آب جوش رو کمتر کنید.

اگه از سرکه های کارخانه ای استفاده میکنید حتما بیشتر از نصف رو آب جوش بریزید چون اونها خیلی تند هستند و باعث آسیب به معده میشن.

مکافاتی داره عکاسی تو شب هر کاری میکنم عکسها تار میشن، جدیدا از چراغ قوه موبایل موقع عکاسی استفاده میکنم. نورش خوبه ولی باید انقدر اینور اونور بکنم تا سایش به حداقل برسه. تو این عکس هم چون دو تا دست بیشتر ندارم مجبور شدم موبایل رو کنار بگذارم و عکس بگیرم، ولی بعد دیدم مدرک جرمم هم توی عکس جا مونده.

در شیشه رو ببندید و خوب تکون بدید تا نمک حل بشه. بعد درش رو باز کنید و نمکش رو بچشید، باید از اندازه معمول شورتر باشه چون مواد نمک رو بخودشون جذب میکنند، اگه کم بود کمی هم نمک بریزید.



من داخل هر شیشه یک عدد فلفل تند گذاشتم.



این ترشی در هوای سرد بعد از یک ماه کاملا میرسه ولی در هوای گرم در دو هفته قابل مصرفه.

من یکی شیشه رو توی آشپزخونه میگذارم تا سریعتر برسه.

اگه کالک (کمبوزه) و کروز رو نمی دونید چیه روش کلیک کنید 

میتونید مقداری از سرکه رو با آبغوره جایگزین کنید.


نظرات  (۶)

سلام خوش به حال همسرت با داشتن چنین خانومی
پاسخ:
سلام مرسى عزیزم
این کروزچقدشبیه شنبلیله ست اگه اشتباه نکنم .قشنگی کارت اینجاس که باساده ترین چیزا دخترایقده هنرنمایی میکنی ممنونم ازت .من خیلی سایتهای زیادی رفتم اما میتونم بجرات بگم تویکسال گذشته فقط دوسه جاروتونستم پیداکنم که خودشون دستوراتشونودرست کردن نه اینکه کپی برداری کنن ازسایتهای خارجی یاایرانی .واقعاهنرمندواقعی کسانی هستن که عاشق اشپزین نه اینکه ادای اونو دربیارن وتقلیدکنن .سپاس دوست خوبم.ازمادرتون هم تشکرمیکنم بخاطرتجربیاتشون
پاسخ:
نه جونم اصلا شبیه شنبلیله نیست.پست ترشى تبریز رو بدقت بخون,لطف دارى عزیزم
سلام اسراءجون خوشبحالت با این آشپزیت!بهت حسودیم میشه.راستی مجردی یج متأهل؟!!:-o
پاسخ:
سلام لطف دارى عزیزم,مجرد تشریف دارم
سلام اسرا جان
خیلی ممنون که اینقدر دستور های آشپزی خوب تو وبلاگت میذاری
مطمئنم که برای خیلی ها از جمله من بسیار مفید هستند
اما ممکنه کمتر پیش بیاد که بیام قسمت نظرات چیزی بگیم
ولی مطئنا خواننده خاموش زیاد داری
پاسخ:
سلام عزیزم
نظر لطف شماست
دیدن نظرات شما باعث دلگرمیه منه
با سلام و یک دنیا تشکر
دقیقن همین طوره که گل پر جون میگه
مطئنا خواننده خاموش زیاد داری
من خودم یکی از اونام!
وبلاگت خععععلی خوشمزست اسرا جون،  میسی
پاسخ:

سلام و ممنونم از لطفتون

متاسفانه بعضی وقتها مثل الان میشه که من نمیتونم زود جواب کامنت ها رو بدم و شرمنده دوستان میشم ولی مطمئنا حضور شما و نظراتتون باعث دلگرمیه منه.

۱۹ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۵۱ محمد باشوکی
با سلام و خسته نباشید
این ترشی " هفت بیجار " مخصوص شهر بیجار واقع در استان کردستان می باشد .
خواهشمندم این موضوع را نیز در این مطلب بگنجانید . از طرف بیجاری های مقیم در تهران منطقه شمیرانات
پاسخ:
سلام و ممنون
مطلب فوق رو به پست اضافه کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی