دنیای اسراء

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۵ ب.ظ

مربای قیسی

این قیسی های خوشمزه سوغات شهر شاهرود هست، که داداشم آورده بود. البته در کنار اون آلو و نقل مخصوص شاهرود رو هم آورده بود که واقعا خوشمزه بودن، نقلهاشون شبیه نقل ارومیه است که با چایی خیلی عالیه.

البته به قول یکی از خوانندگان وبلاگ(بسطام نیوز) زردآلو و قیسی مخصوص بسطام و روستاهای اطرافش هست و در شاهرود باغی وجود ندارد که میوه در آن باشد .




مواد لازم:

قیسی یک کیلو

شکر 750 گرم

آب سه لیوان

جوهر لیمو 1.4 قاشق چایخوری




طرز تهیه:

قیسی ها رو بشورید. اگه قیسی هاتون خشک بودن مقداری آب روشون بریزید و نیم ساعت بگذارید بمونه تا کمی نرم بشن ولی اگه زیاد خشک نبودن نیازی به اینکار نیست.




میتونید داخل قیسی 1.4 گردو یا یک دونه بادام پوست کنده بگذارید، داخل قیسی های من هسته خودش رو شکسته و گذاشته بودند.

 شکر رو با آب مخلوط کنید و بگذارید روی شعله و جوهر لیمو رو اضافه کنید.



تا بجوش بیاد، نیاز نیست غلیظ بشه چون میخواهیم قیسی ها هم به همراه شیره پخته بشن.




آب قیسی ها رو خالی کنید و قیسی ها رو بریزید داخل شیره.




انقدر باید بجوشه تا هم قیسی ها پخته بشن و هم شیره قوام باید.

و به این شکل در بیاد وقتی شیره قوام اومد همونطور که تو عکس می بینید روی شیره حباب میزنه.




شعله رو خاموش کنید و روش دم کنی بگذارید تا مربا خنک بشه، بعد بریزید داخل شیشه و درش رو ببنید و اگه میخواهید طولانی مدت نگهداری داخل فریزر و اگه زودتر میخواهید استفاده کنید داخل یخچال نگهداری کنید.





نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

مربای قیسی

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۵ ب.ظ

این قیسی های خوشمزه سوغات شهر شاهرود هست، که داداشم آورده بود. البته در کنار اون آلو و نقل مخصوص شاهرود رو هم آورده بود که واقعا خوشمزه بودن، نقلهاشون شبیه نقل ارومیه است که با چایی خیلی عالیه.

البته به قول یکی از خوانندگان وبلاگ(بسطام نیوز) زردآلو و قیسی مخصوص بسطام و روستاهای اطرافش هست و در شاهرود باغی وجود ندارد که میوه در آن باشد .




مواد لازم:

قیسی یک کیلو

شکر 750 گرم

آب سه لیوان

جوهر لیمو 1.4 قاشق چایخوری




طرز تهیه:

قیسی ها رو بشورید. اگه قیسی هاتون خشک بودن مقداری آب روشون بریزید و نیم ساعت بگذارید بمونه تا کمی نرم بشن ولی اگه زیاد خشک نبودن نیازی به اینکار نیست.




میتونید داخل قیسی 1.4 گردو یا یک دونه بادام پوست کنده بگذارید، داخل قیسی های من هسته خودش رو شکسته و گذاشته بودند.

 شکر رو با آب مخلوط کنید و بگذارید روی شعله و جوهر لیمو رو اضافه کنید.



تا بجوش بیاد، نیاز نیست غلیظ بشه چون میخواهیم قیسی ها هم به همراه شیره پخته بشن.




آب قیسی ها رو خالی کنید و قیسی ها رو بریزید داخل شیره.




انقدر باید بجوشه تا هم قیسی ها پخته بشن و هم شیره قوام باید.

و به این شکل در بیاد وقتی شیره قوام اومد همونطور که تو عکس می بینید روی شیره حباب میزنه.




شعله رو خاموش کنید و روش دم کنی بگذارید تا مربا خنک بشه، بعد بریزید داخل شیشه و درش رو ببنید و اگه میخواهید طولانی مدت نگهداری داخل فریزر و اگه زودتر میخواهید استفاده کنید داخل یخچال نگهداری کنید.



نظرات  (۱۳)

سلام بسیار عالی...آب دهنم راه افتاد.. آپ هستم با موضوع شیرینی بیسکوئیتی عشقولانه
پاسخ:
سلام دوست عزیز....میام حتما
۲۳ تیر ۹۲ ، ۱۰:۴۸ لیدی الهام
عزیزم خیلی عالی شده. نوش جان.
پاسخ:
مرسی عزیز دلم

سلام.

نماز روزتون قبول اسرا جون

این دو روز سورپرایزمون کردی با پستهای خوشمزتون.

سپاس.

پاسخ:

سلام 

نماز روزه شما هم قبول

قابل نداشت

اسرا  جان، من با قیصی مرند درست کردم واقعا خوشمزه شد. مواد اولیه تاثیرش خیلی زیاده. ممنون از معرفی این دسر خوشمزه
پاسخ:
نوش جان و قابل نداشت
سلام اسرا جان من تازه با سایت ووبلاگ شما آشنا شدم واقعا عالیه
سلاااااام...با بحث کرم تزئین رویال آیسینگ آپ هستم  [گل][قلب]
پاسخ:

سلام دوست عزیز

حتما سر میزنم بهتون

۲۶ تیر ۹۲ ، ۱۷:۰۷ مامان حسین
سلام اسرا جون من تازه با وبلاگتون اشنا شدم جدا هیجان زده هستم .احسنت به شما خانم با سلیقه.افتخار میکنم به دوستی با شما
مربای قیصی تا حالا نخوردم ولی باید خیلی خوشمزه باشه
دست گلت درد نکنه عزیزم
پاسخ:
خیلی خوشمزه است شادی جان
سلام ممنون از سایت پر محتواتون... ببخشید من یه سئوال داشتم در مورد رشته ختایی اینکه کجا میفروشن و ایا دستورشو گذاشتین یا نه .. در ضمن من اهل تبریزم
پاسخ:

سلام، ممنونم همشهری عزیز

توی بازار سرپوشیده تبریز میفروشن یه مغازه هم سال قبل توی کوچه پست خانه،کوچه ای که  آخرش به کهنه تربیت میرسه می فروخت.

نه عزیزم دستورش توی سایت نیست.

به به عجب مربایی. فصل زردالو که میشه جلوی خونه ی شاهرودیا تپه تپه پوست هسته ی زردالوی شکسته س. باغهای امیریه پر از زردالوه. خیلی هم خوشمزه ن. خود مغزش رو که شور میکنن هم بینهایت خوشمزه س.
کلن سوغات خیلی خوشمزه ای داره. نوش جونتون. حیف که مربایی نیستم وگرنه اتفاقا برگه های خوشمزه ی تازه هم دارم باهاشون این مربا رو درست میکردم.
شما بخور به جای ما:)
پاسخ:

سمیر جان اهل شاهرود هستی عزیزم؟ دوست دارم مغز زرد آلو رو ولی شورش رو نخوردم تا بحال

حتما من برعکس شما مربا دوستم.

با سلام و تشکر از سایت فوق العاده پر بار و مفیدتون ممنونم

البته باید گفت که زردآلو و قیسی مخصوص بسطام و روستاهای اطرافش هست  و در شاهرود باغی وجود ندارد که میوه در آن باشد .

پاسخ:

سلام ، لطف دارید دوست عزیز

ممنون بخاطر تذکرتون حتما درج میکنم


دستتون درد نکنه واقعا عالی بود
پاسخ:
مرسی عزیزم
سلام عزیزم 
دستت درد نکنه بابت دستور
چند روز پیش رفته بودیم جلفا تو راه برگشت طرفای جاده مرند قیسی خریدیم و میخواستم باهاش مربا درست کنم به سبک اسرا فود عزیز 
 اسرا جون مقادیرش رو عین دستور که دادی آماده کردم ولی بعد اینکه خنک شد شیره اش شد عین عسل خیلی سفت شده بود. نمیدونم این موضوع به نوع قیسی مربوط میشه یا اندازه لیوان آب؟ من از لیوان فرانسه دسته دار استفاده کردم. البته بعدش با حدود 250 گرم شکر و آب نسبتا زیاد شیره درست کردم و به مربا اضافه کردم و شیره اش رقیق شد.



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی