دنیای اسراء

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۱، ۰۵:۰۳ ب.ظ

سبزی خورشت تبریز(سبزی قورما)

 سبزی خورشت میتونم بگم پرطرفدارترین خورشت شهر تبریزه، تو خونه ما که هفته ای یکبار حتما این خورشت رو داریم. مواد تشکیل دهنده ش تقریبا مثل قورمه سبزیه ولی طرز پختش متفاوته. مثل قورمه سبزی زیادی چرب نیست و سبزیش خیلی سرخ نمیشه و سبزی رو هم ساتوری نمیکنند. دستور اصلیش با لوبیا چشم بلبلی تهیه میشه ولی لوبیا چیتی و قرمز رو هم میشه جایگزین کرد. چاشنی اصلی خورشت هم آبغوره است و مقدار لیمو عمانی یا آبلیمو خیلی کمتر از آبغوره است. مخلص کلام اینکه واقعا خوشمزه است و اگه یکبار امتحان کنید مطمئنم از خورشتهای محبوبتون خواهد شد.    




مواد لازم:

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه پلوپز

سبزی خورشت (تره و جعفری) نیم کیلو (مقدار جعفری کمی بیشتر از تره)

گوشت (ما معمولا برای خورشتها از ماهیچه گوساله استفاده میکنیم) 300 گرم

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

آبغوره 3 قاشق غذاخوریپ

آبلیمو 1 قاشق غذاخوری یا 2 عدد لیمو عمانی 

زعفران دم کرده مقداری

روغن مایع 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه




طرز تهیه:

ما معمولا گوشت خورشتی یک ماه رو یکجا با پیاز میپزیم و بعد به همراه آبگوشت داخل نایلون فریزر برای هر باز خورش جداگانه بسته بندی میکنیم و داخل فریزر نگه میداریم و هر وقت خورشتهای مختلف درست میکنیم یک بسته از گوشت رو داخل خورش میریزیم.

شما هم گوشت رو درشت خرد کنید و بپزید.


لوبیاها رو خیس کنید، اگه از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنید دوساعت خیس کردن کافیه، اما برای لوبیا قرمز یا چیتی بهتره از شب قبل خیس کنید.




تره و جعفری رو پاک کنید و نیم سانتی خرد کنید.(گاهی وقتها مامان من به سبزی این خورش مقدار خیلی کمی گشنیز و نعنا هم اضافه میکنه) سبزی رو بشورید.

لوبیا رو بگذارید بپزه، وقتی تقریبا پخته شد(خیلی زیاد نپزه چون یه مرحله پخت دیگه هم داریم) چون رنگ آبش تیره است اون رو توی آبکش بریزید تا آبش خالی بده.


   


 



روغن رو داخل قابلمه بریزید و سبزی رو داخل قابلمه بریزید و در قابلمه رو بگذارید تا سبزی نرم بشه.(جایی نرید چون یک دقیقه بیشتر طول نمیکشه اگه بیشتر بمونه میسوزه) 



لوبیا رو اضافه کنید.



آبغوره و رب و آبلیمو و زعفران و نمک و فلفل رو اضافه کنید.



گوشت رو هم اضافه کنید و یک لیوان هم آب اضافه کنید. و در قابلمه رو بگذارید تا نیم ساعت خورش پخته و جا بیفته.



ده دقیقه آخر میتونید گوجه فرنگی رو نصف کنید و به خورش اضافه کنید. گوجه فرنگی در خورشهای تبریز خیلی استفاده میشه، یعنی در کنار اکثر خورشها گوجه فرنگی هم گذاشته میشه.

میتونید توی این خورشت آلوچه خشک هم بریزید، در صورت مصرف آلوچه اون رو خیس کنید و یک ربع آخر به خورش اضافه کنید.




من این خورش رو با رشته پلو خیلی دوست دارم، البته به همراه ماست و سبزی. که امروز هیچ کدومشون رو نداشتیم!



نکته:

ما معمولا لیمو عمانی رو می شکنیم و تخم ها و پوستش رو جدا میکنیم و فقط قسمت داخلی لیمو رو پودر میکنیم و برای خورشها ازش استفاده میکنیم. برای این خورش یک قاشق چایخوری کافیه. البته این مقدار بسته به ذائقه افراد میتونه بیشتر یا کمتر بشه، چون من دوست دارم طعم آبغوره غالب باشه مقدار لیمو رو کمتر میزنم.

اگه از لیمو عمانی درسته هم استفاده میکنید کافیه اون رو بشورید و با چنگال سوراخ کنید و توی خورش بندازید.




نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

سبزی خورشت تبریز(سبزی قورما)

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۱، ۰۵:۰۳ ب.ظ
 سبزی خورشت میتونم بگم پرطرفدارترین خورشت شهر تبریزه، تو خونه ما که هفته ای یکبار حتما این خورشت رو داریم. مواد تشکیل دهنده ش تقریبا مثل قورمه سبزیه ولی طرز پختش متفاوته. مثل قورمه سبزی زیادی چرب نیست و سبزیش خیلی سرخ نمیشه و سبزی رو هم ساتوری نمیکنند. دستور اصلیش با لوبیا چشم بلبلی تهیه میشه ولی لوبیا چیتی و قرمز رو هم میشه جایگزین کرد. چاشنی اصلی خورشت هم آبغوره است و مقدار لیمو عمانی یا آبلیمو خیلی کمتر از آبغوره است. مخلص کلام اینکه واقعا خوشمزه است و اگه یکبار امتحان کنید مطمئنم از خورشتهای محبوبتون خواهد شد.    




مواد لازم:

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه پلوپز

سبزی خورشت (تره و جعفری) نیم کیلو (مقدار جعفری کمی بیشتر از تره)

گوشت (ما معمولا برای خورشتها از ماهیچه گوساله استفاده میکنیم) 300 گرم

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

آبغوره 3 قاشق غذاخوریپ

آبلیمو 1 قاشق غذاخوری یا 2 عدد لیمو عمانی 

زعفران دم کرده مقداری

روغن مایع 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه




طرز تهیه:

ما معمولا گوشت خورشتی یک ماه رو یکجا با پیاز میپزیم و بعد به همراه آبگوشت داخل نایلون فریزر برای هر باز خورش جداگانه بسته بندی میکنیم و داخل فریزر نگه میداریم و هر وقت خورشتهای مختلف درست میکنیم یک بسته از گوشت رو داخل خورش میریزیم.

شما هم گوشت رو درشت خرد کنید و بپزید.


لوبیاها رو خیس کنید، اگه از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنید دوساعت خیس کردن کافیه، اما برای لوبیا قرمز یا چیتی بهتره از شب قبل خیس کنید.




تره و جعفری رو پاک کنید و نیم سانتی خرد کنید.(گاهی وقتها مامان من به سبزی این خورش مقدار خیلی کمی گشنیز و نعنا هم اضافه میکنه) سبزی رو بشورید.

لوبیا رو بگذارید بپزه، وقتی تقریبا پخته شد(خیلی زیاد نپزه چون یه مرحله پخت دیگه هم داریم) چون رنگ آبش تیره است اون رو توی آبکش بریزید تا آبش خالی بده.


   


 



روغن رو داخل قابلمه بریزید و سبزی رو داخل قابلمه بریزید و در قابلمه رو بگذارید تا سبزی نرم بشه.(جایی نرید چون یک دقیقه بیشتر طول نمیکشه اگه بیشتر بمونه میسوزه) 



لوبیا رو اضافه کنید.



آبغوره و رب و آبلیمو و زعفران و نمک و فلفل رو اضافه کنید.



گوشت رو هم اضافه کنید و یک لیوان هم آب اضافه کنید. و در قابلمه رو بگذارید تا نیم ساعت خورش پخته و جا بیفته.



ده دقیقه آخر میتونید گوجه فرنگی رو نصف کنید و به خورش اضافه کنید. گوجه فرنگی در خورشهای تبریز خیلی استفاده میشه، یعنی در کنار اکثر خورشها گوجه فرنگی هم گذاشته میشه.

میتونید توی این خورشت آلوچه خشک هم بریزید، در صورت مصرف آلوچه اون رو خیس کنید و یک ربع آخر به خورش اضافه کنید.




من این خورش رو با رشته پلو خیلی دوست دارم، البته به همراه ماست و سبزی. که امروز هیچ کدومشون رو نداشتیم!



نکته:

ما معمولا لیمو عمانی رو می شکنیم و تخم ها و پوستش رو جدا میکنیم و فقط قسمت داخلی لیمو رو پودر میکنیم و برای خورشها ازش استفاده میکنیم. برای این خورش یک قاشق چایخوری کافیه. البته این مقدار بسته به ذائقه افراد میتونه بیشتر یا کمتر بشه، چون من دوست دارم طعم آبغوره غالب باشه مقدار لیمو رو کمتر میزنم.

اگه از لیمو عمانی درسته هم استفاده میکنید کافیه اون رو بشورید و با چنگال سوراخ کنید و توی خورش بندازید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۱۲
اسراء افسری

نظرات  (۳۳)

۱۳ خرداد ۹۱ ، ۰۰:۳۴ آشپزی سئویل
سلام اسرا جان واقعا خوشمزه است و خیلی مورد پسند فقط ما به جای لوبیا چشم بلبلی از چیتی استفاده می کنیم واقعا دست مریزدا
سلام اسرا جون خیلی خوب شده دستت درد نکنه ازتون می خو ام اگه لطف کنی حلوای کفگیرم برامون یاد بدی
پاسخ:
سلام نازنین جان..خودم هم دوست دارم ولی نمی تونم قول بدم، امیدوارم موقعیتش پیش بیاد و من درست کنم.
سلام دوباره چطور ته دیگ کنجدی میکنید
پاسخ:
نون لواش رو کمی مرطوب کن..روغن رو توی قابلمه بریز رو روش کنجد بپاش رو لواش رو بنداز روش، چون لواش مرطوبه کنجدها میچسبن به لواش
با سلام. باید سبزی قبل از خرد شدن شسته بشه که اینجا هم فکر می کنم اشتباه تایپی بوده. مگه نه؟!
پاسخ:
نه عزیزم تو تبریز چون سبزی ها ساتوری نمیشه و درشت خرد میشه، اول سبزی پاک میشه و بعد خرد و بعد شسته میشه.
سلام اسم منم اسرا وما تبریزی هستیم شما کجایی هستید؟
سلام اسرا جون دستت درد نکنه معلومه خیلی خوشمزست تا به حال نشنیده بودم حتما امتحانش می کنم حتی قورمه سبزی با لوبیا چشم بلبلی را هم من بیشتر دوست دارم تو شیراز هم خیلی مرسومه .
میلاد مولای متقیان را هم بهت تبریک میگم.
سلام
الحق والانصاف که آشپزیت حرف نداره .
حیف که پسر ندارم ...........
سلام بر بانوی پنجه طلای تبریز اتفاقا ما هم این نوع خورشت داریم جعفری قرمه میگیم بهش. مامانم درست میکنه خیلی خوشمزه میشه ..دستت درد نکنه بانو.تولد امام علی هم تبریک میگم بهت عزیزمشاد باشی
پاسخ:
بووووووووووووووووووس
سلام

عید ولادت مولا علی ع را به تو و خانوادت تبریک می گم موفق و موید باشی
پاسخ:
پیروز باشی
من میخواااااااااااااااااااااااام
حیف امتحانام شروع شده وگرنه میپخیدم!
ممنون اسرا جان
پاسخ:
قربانت
عالیه دوستم اینم میدرستم مرسی به خاطر آموزش خوبت
پاسخ:
امیدوارم دوست داشته باشی الهام جونم
ممنونم که با این غذاهای متنوع تبریزی ما رو آشنا میکنی اسراء جونم....
پاسخ:
بوسسسسسسسسس
سلام اسرا عزیزم
شما گوجه فرنگی هم توش استفاده کردید؟
پاسخ:
بله گوجه فرنگی هم استفاده میکنیم
چشم چشم دو ابرو نگاه من به هرسو
پس چرا نیستی پیشم؟نگاه خیس تو کو؟
گوش گوش دوتا گوش، بیا بگیر قلبمو ،یادم تو رو فراموش
چوب چوب یه گردن ، جایی نری تو بی من!
دق میکنم میمیرم اگه دور بشی از من
دست دست دوتاپا، یادتو مونده اینجا
یادت میاد که گفتی، بی تو نمیرم هیج جا!
من کیم؟ یه عاشق ،همون مجنون سابق
۱۸ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۳۴ مامان اسرا و اسما
سلام وب قشنگی داری.تبریک میگممیدونی اسم دختر من اسراسخوشحال میشم بهمون سر بزنی
سلام عزیزم
از غذاهای خوشمزه ای که اموش میدی ممنونم.
به خصوص از اونهایی که ساده است و مناسب شام’ودسروسالاد های ساده که راحت میشه درست کرد.
باتشکر
سلام اسرا خانم کجایی بس
وبلاگ شما از وبلاگ هایی هستش که میام سر می زنم چون منو یاد دیار پدر و مادرم می ندازه با غذاهای بسیار خوشمزه ای که شما آموزش می دید چند وقتی هست آپ نکردید امیدوارم حالتون خوب باشه و همه چیز روبه راه امیدوارم خدا حافظتون باشه
سلام اسرا جان من عاشق آموزشهای شما هستم چون اهل ارومیه ام و غذاهات خیلی به مذاقم میسازه الانم حامله ام و ویار دارم ولی باز به اینجا سر میزنم انشاله وقتی خوب شدم این خوروشت رو درس میکنم
پاسخ:
سلام زهرا جان... مبارک باشه عزیزم..انشالله به سلامتی..
سلام اسرا جون خوبی خانمی؟ یه مدتی نبودم شرمنده بازم اومدیم سر دستورای خوبت دستت درد نکنه
اسرایی کجایی نیستی /نگرانت شدم .نکنه امتحان داری؟
پاسخ:
سلام تهمینه گل...خوبی عزیزم؟ نه امتحان نداشتم، موس نداشتم.
چشــم تا بر هم نهادی، گردش دوران گذشـت

بهر یک کس سخت و بهر دیگری آسان گذشت

روزگاری خواهد آمــــد با خــودت نجـــــــوا کنی

یـــــــاد بــاد آن روزگارانی که با یــــاران گذشت
۲۶ خرداد ۹۱ ، ۰۱:۰۹ آشپزی سئویل
سلام اسرا جان نیستی خواهری نگران شدیم امیدوارم زندگی طبق روال قبلی پیش بره و خوب و خوش باشی و اتفاق بدی برات نیفته
پاسخ:
مرسییییییییییی گلم
وبلاگتون خیلی عالیه.........خیییییییییلیییییییی
۲۸ خرداد ۹۱ ، ۲۳:۴۱ سراشپز سپیده
اسراااااااااااااااا وای به به مال تو خوشگلتره
پاسخ:
مهم طعمشه که مطمئنم غذاهای تو بی نظیره
حتما این روش را امتحان میکنم عزیزم . مرسی به خاطر آموزش
پاسخ:
قربانت الهام خانومی
سلام من تازه با سایتتون آشنا شدم سایت فوق العاده خوبی دارید اینکه گام به گام عکس گذاشتید خیلی عالیه
اسرا جونم یکدونه ای خواهشا قورمه سبزی هم بگذار.منتظر جوابتم به ایمیلم
زود میام میخونم بگی گذاشتی.درست میکنم و دعات میکنم.دوستدار همیشگیت.
راستی یادم رفت برنج این غذا را چطور درست کردی انگار رشته پلو هستش؟و ته دیگ اخر روش
کنجد ریختی؟ممنون میشم توضیح بدی سپاس
پاسخ:
بله رشته پلو هست، چند دقیقه مونده که برنج رو آبکش کنیم کمی رشته پلویی توش میریزیم، و چند دقیقه میجوشونیم تا رشته هم کمی نرم بشه. بعد آبکش میکنیم، برای ته دیگش هم ته قابلمه روغن میرزیم و کنجد میپاشیم و نون رو کمی خیس میکنیم و ته دیگ می اندازیم.
سلام اسراجان مرسی ازدستورغذا
اگرخدابخوادمیخوام عروس آذریها بشم
ازدیدن انواع غذاهالذت بردم
برام دعاکنید

موفق باشید
پاسخ:
خوشبخت بشی دوست عزیزم
۰۱ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۲۴ مهدیه جون 19 ساله از تبریز
سلام ممنونم خوب بود
پاسخ:
سلام مرسی
۰۱ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۲۸ مهدیه جون 19 ساله از تبریز
سلام ممنونم خوب بود
پاسخ:
سلام مرسی
همون قورمه سبزی خودمونه؟؟؟ما لوبیا قرمز می ریزیم
چاشنی های الیت طعم غذا رو خیلی خوب می کنن اگر دوست داشتی توش بریز
پاسخ:
با لوبیا قرمز هم خوب میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی