دنیای اسراء

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۹ ب.ظ

شیله رشته (ریشتهَ شیله شی)

  خیلی وقته که دستور غذای آذری رو نگذاشتم، امروز براتون یک غذای خوشمزه در عین حال خیلی ساده رو میگذارم که میتونه یک شام عالی باشه.

شیله ها به غذاهایی گفته میشن که ماده اصلی اون رو برنج تشکیل میده و این خوراک تقریبا شبیه به سوپ یا آشه، و برحسب موادی که توش استفاده میشه نامگذاری میشه، مثل سوزی (تره) شیله سی که توش تره ریخته میشه و مرجیمه (عدس) شیله سه که با عدس پخته میشه، که من این مدلی که امروز یاد میدم رو از همه بیشتر دوست دارم.

خوب که بدونید در زبان ترکی به شله زرد، ساری (زرد) شیله گفته میشه. که خوب ماده اصلی اون رو هم برنج تشکیل میده.




مواد لازم:(برای 3 نفر)

برنج نصف پیمانه پلوپز

پیاز یک عدد

رشته پلویی یک پیمانه

لپه یک چهارم پیمانه

رب 1 قاشق

سیب زمینی متوسط یک عدد

نمک و روغن و زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه:

اول یک نکته بگم که اگه میخواهید شیله تون خوشمزه بشه باید حتما حتما از برنج ایرانی استفاده کنید ولی مهم نیست که برنج کامل باشه، من از برنج نیم دانه ایرانی استفاده میکنم. برنجهای هندی هم عطر و طعم خوبی ندارند و چون هر چقدر هم بجوشند لعاب ندارند و خرد نمی شوند برای این خوراک مناسب نیستند.

لپه رو یک ساعت خیس کنید، بعد آبش رو دور بریزید.

اول پیاز رو خرد کنید و با روغن(بهتره روغن حیوانی) تفت بدید فقط در حدی که سبک بشه.




 لپه رو اضافه کنید و نمک و زردچوبه و فلفل سیاه بریزید و روش آب بریزید و بگذارید تا لپه پخته بشه.

سیب زمینی رو حبه قندی خرد کنید و اضافه کنید.




 برنج رو هم شسته و داخل قابلمه بریزید و 20 الی30 دقیقه بگذارید تا برنج و سیب زمینی پخته بشه.




رشته پلویی رو خرد کنید و بشورید و داخل قابلمه بریزید و ده دقیقه هم رشته رو با مواد بپزید.




رب رو اضافه کنید و 5 دقیقه دیگه هم بگذارید بجوشه و طعم مواد با هم ترکیب بشه.




شام آماده است، با سبزی خوردن واقعا می چسبه.





نکته:

میزان غلظت این غذا بستگی به خودتون داره میتونید آبکی تر یا غلیظ تر درست کنید.

میتونید مقداری هم آب گوشت داخل شیله بریزید ولی من طعم اصلی این غذا رو بیشتر دوست دارم.






نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

شیله رشته (ریشتهَ شیله شی)

يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۹ ب.ظ
  خیلی وقته که دستور غذای آذری رو نگذاشتم، امروز براتون یک غذای خوشمزه در عین حال خیلی ساده رو میگذارم که میتونه یک شام عالی باشه.

شیله ها به غذاهایی گفته میشن که ماده اصلی اون رو برنج تشکیل میده و این خوراک تقریبا شبیه به سوپ یا آشه، و برحسب موادی که توش استفاده میشه نامگذاری میشه، مثل سوزی (تره) شیله سی که توش تره ریخته میشه و مرجیمه (عدس) شیله سه که با عدس پخته میشه، که من این مدلی که امروز یاد میدم رو از همه بیشتر دوست دارم.

خوب که بدونید در زبان ترکی به شله زرد، ساری (زرد) شیله گفته میشه. که خوب ماده اصلی اون رو هم برنج تشکیل میده.




مواد لازم:(برای 3 نفر)

برنج نصف پیمانه پلوپز

پیاز یک عدد

رشته پلویی یک پیمانه

لپه یک چهارم پیمانه

رب 1 قاشق

سیب زمینی متوسط یک عدد

نمک و روغن و زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه:

اول یک نکته بگم که اگه میخواهید شیله تون خوشمزه بشه باید حتما حتما از برنج ایرانی استفاده کنید ولی مهم نیست که برنج کامل باشه، من از برنج نیم دانه ایرانی استفاده میکنم. برنجهای هندی هم عطر و طعم خوبی ندارند و چون هر چقدر هم بجوشند لعاب ندارند و خرد نمی شوند برای این خوراک مناسب نیستند.

لپه رو یک ساعت خیس کنید، بعد آبش رو دور بریزید.

اول پیاز رو خرد کنید و با روغن(بهتره روغن حیوانی) تفت بدید فقط در حدی که سبک بشه.




 لپه رو اضافه کنید و نمک و زردچوبه و فلفل سیاه بریزید و روش آب بریزید و بگذارید تا لپه پخته بشه.

سیب زمینی رو حبه قندی خرد کنید و اضافه کنید.




 برنج رو هم شسته و داخل قابلمه بریزید و 20 الی30 دقیقه بگذارید تا برنج و سیب زمینی پخته بشه.




رشته پلویی رو خرد کنید و بشورید و داخل قابلمه بریزید و ده دقیقه هم رشته رو با مواد بپزید.




رب رو اضافه کنید و 5 دقیقه دیگه هم بگذارید بجوشه و طعم مواد با هم ترکیب بشه.




شام آماده است، با سبزی خوردن واقعا می چسبه.





نکته:

میزان غلظت این غذا بستگی به خودتون داره میتونید آبکی تر یا غلیظ تر درست کنید.

میتونید مقداری هم آب گوشت داخل شیله بریزید ولی من طعم اصلی این غذا رو بیشتر دوست دارم.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۰۷
اسراء افسری

نظرات  (۲۰)

سلام اسراء جون
یعنی من عااااااااااشقتم با این غذاهات که دقیقاااااااا میدونم چیه
دستت درد نکنه مهربونم
امشب درستش می کنم...عااالی بود...آسون و خوشمزه...مرسی اسرا جونم
پاسخ:
امیدوارم از خوردنش در کنار خانواده لذت ببری عزیزم
یک دنیا تشکر برای دستور غذاهای عالی وخوشمزه مخصوصا این غذاهای محلی وسنتی که من عاشقشم .همیشه سالم و پاینده باشی وبلاگت هم همیشه پر رنگ و بو.
ضمنا من یک سوال دارم .استفاده از پوست پرتقال برای پخت مرغ باعث تلخی غذا نمیشه؟ و سوال دوم اینکه مقدارش چه قدر باشه برای پختن یک مرغ؟
وای چه جالب تاحالا امتحان نکردم ..حتما حتما درستش میکنم ..بووووووووووووس
پاسخ:
دوست دارم نظرت رو بدونم در موردش، حتما بعد از خوردن بهم بگو.
سلام من مال تبریز هستم یعنی از 7جدو آبادمون تبریزی هستیم اما اصلا این غذارو نه جایی شنیدم نه دیدم میشه بگین مال کجاست؟مرسی
اسرا جون چقدر زبون آذری سخته ... باید خیلی خوشمزه باشه و خوردنی بخصوص برای کسانی مثل من که سوپ و آش را خیلی دوست دارن اسرا جون فقط یک سوال این را با نون میخورن یا همینجوری
سلام

امیدوارم حالت خوب باشه خیلی جا خوردم از اینکه هنوز اذری هایی هستند که شیله می پزند یاد بچگی هام افتادم وقتی که به آذربایجان می رفتیم در طول اقامتمون سه چهار باری شیله می خوردیم خود ما هم خیلی شیله می پختیم من شیله ها رو خودم بر حسب اینکه چه رنگی داشته باشند اسم گذاشته بودم مثل یاشیل شیله گیرمیزی شیله و الی اخر .... اللرین وار اولسون
پاسخ:
قربانت عزیزم
به به دستت درد نکنه بقیه این شله ها هم بگذار ما مشتری هستیم
وای چقدر گشنمه منم میخوام از این شیله خوشمزه بخورم . تعارفم نمیکنی
۱۰ خرداد ۹۱ ، ۱۲:۴۰ ریحانه بهشتی
اسراء جون سلام

دستت درد نکنه من عاشق آش و سوپ و کلاً غذاهای آبکی هستم واسه شام عالیه این یکی هم حتما حتما عالی و خوشمزه است مرسی گلم
سلام من اگه 20بار ازاین شیله بخورم بازم مییییییخوام
خیلی خوش ذوقین هام هام هام
دست گلت درد نکنه اسراء جون چقدر تنوع زیاده تو غذاهاتون...
واااااااااااای اشکم در اومد به خدا ! مو به تنم راست شد این شب جمعه ای. شیله غذایی بود که پدر خدا بیامرزم خیلی دوست داشت . مادر بزرگ خدا بیامرز منم اهل تبریز بود و این غذا را درست میکرد ولی شیله ای که اون درست میکرد رنگش سفید بود بعد توش سیب زمینی های کوچولو با پوست مینداخت. موقع خوردن هم روش کره میریخت بابام. عزیزم از مامانت می پرسی در مورد این شیله که من میگم؟ از مامان هم هر چی می پرسم یادش نیست که چطوری درست میشد. البته مطمئنم که مواد اولیه اش شبیه همینی است که تو نوشتی . فقط تو بگو اون شیله سفید را تو در موردش میدونی ؟ من از چند تا دوست اهل تبریز پرسیدم نمیدونستن. مرسی عزیزم
مرسی اسرای عزیزم به زودی این شیله که یاد دادی را درست میکنم خیلی خوشحالم که دستورای اصل تبریزی را اینجا میذاری من همیشه حسرت میخورم که چرا از مادر بزرگم آشپزی اصیل تبریزی را یاد نگرفتم . خوشحالم که تو این دستورات را میذاری اینجا گلم
پاسخ:
امیدوارم دوست داشته باشی عزیزم....این حسرت رو منم دارم الهام جان، مامان بزرگ منم به رحمت خدا رفته.
مام اینو درست میکردیم وقتی من بچه بودم!
ولی ما برنج نمیریزیم!
خیلی عالیه ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم عزیز
آره ریشتلی شوربا!
پاسخ:
اوکی، اون رو هم به امید خدا آموزش میدم
ممنون از آموزشهایی که دادی. من که کلی حض کردم. نظرم رو درباره همه اش یکجا میگم که خیلی عالی بود به دیگران هم تبلیغ وبلاگت رو کردم. ازت میخوام لطفا خورش هویج با لوبیا سبز و همچنین حلوای کفگیری و کوکو سبزی با تمام مخلفاتش رو هم آموزش بدی. باز هم از سلیقه و آموزشهایی که دادی ممنون. موفق باشی.
سلام خانومی. من اشتباه نوشتم . منظورم همون لوبیا سفید بود. من این خورشت رو خیلی دوست دارم .
پاسخ:
سلام عزیزم.. این خورشت رو درست کردم و عکساش رو هم گرفتم ولی متاسفانه چند تا از عکسها حذف شده انشاله به زودی درست میکنم و دستورش رو مینویسم. منم خیلی دوست دارم
سلام عزیزم خسته نباشین
من بچه تبریزم ولی یه شهر دیگه ساکنم
منو یاده مادربزرگم انداختین که از این غذاهادرست میکرد به یاد بچگی میخوام ازاین غذا درست کنم خیلی دوست دارم
مرسی بخاطر یاد دوران بچگی....
roghan zeitoon mirizi ya roghane mamooli???

پاسخ:
فرقی نمیکنه ، میتونید از روغن زیتون هم استفاده کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی