دنیای اسراء

جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۷:۰۸ ب.ظ

کیک اسفنجی(Spong Cake)

کیک اسفنجی پایه اصلی کیک های خامه ای و شیرینی های تره. چون چربی نداره و سبکه برای خامه کشی خیلی عالیه. 

درست کردنش خیلی راحته فقط چند تا نکته داره که اگه اونها رو رعایت کنید، مطمئن باشید کیکتون مثل کیک قنادی میشه، البته قنادی های درست و حسابی.

چون این کیک پایه است براش یک پست اختصاصی گذاشتم تا دسترسی بهش آسون باشه، توی پست بعدی خامه کشی و دکورش رو آموزش میدم.



مواد لازم:

به ازای هر یک عدد تخم مرغ  یک قاشق غذاخوری سرپر معادل 25 گرم آرد و یک قاشق غذاخوری معادل 25 گرم شکر و مقداری وانیل باید استفاده بشه در بعضی از دستورها بگینگ پودر وجود نداره اما من برای اطمینان مقدار کمی اضافه میکنم دقت کنید که اضافه کردن زیاد بکینگ پودر نه تنها باعث پف کردن کیکتون نمیشه بلکه پف کیکتون می خوابه. من مقدار کمی هم آب جوش استفاده میکنم، کاربردش اینه که باعث میشه شکر داخل زرده تخم مرغ آب بشه و تخم مرغ پف بیشتری بکنه. اضافه کردن مقداری نشاسته یا آرد ذرت باعث میشه کیکتون سبک تر و اسفنجی تر بشه، اگر خواستید  استفاده کنید  1.4 آرد سفید رو کم کنید و به جای اون از آرد یا نشاسته ذرت استفاده کنید. مثلا برای کیک چهار تخم مرغی از 25 گرم آرد یا نشاسته ذرت و 75 گرم آرد سفید قنادی استفاده کنید.


مواد لازم برای یک کیک 4 تخم مرغی (در قالب 21 سانتی)

تخم مرغ 4 عدد

آرد  سفید قنادی 100 گرم (معادل یک پیمانه 180 میلی لیتری)(معادل 2.3 لیوان 250 میلی لیتری)

شکر 100 گرم(معادل 2.3 پیمانه 180 میلی لیتری)(یک قاشق کمتر ازنصف لیوان 250 میلی لیتری)

بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

وانیل 1.4 قاشق چایخوری

آب جوش 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

طبق معمول تهیه کیک 

اول همه مواد مورد نیاز رو از یخجال بیرون بیارید و بگذارید به دمای محیط برسه، در بعضی از دستورها گفته میشه تخم مرغها باید سرد باشه من هر دو روش رو امتحان کردم تفاوت چندانی در نتیجه ندیدم. ولی حتما باید از تخم مرغ تازه استفاده کنید تا کیک بوی تخم مرغ نده.

ته قالب رو کاغذ روغنی بندازید، در مورد کیک اسفنجی اصلا قالب و کاغذ روغنی رو چرب نمیکنیم چون کیفیت کیک رو پایین میاره.

فر رو با دمای 180 درجه سانیتگراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید.

مواد کیک رو دقیق اندازه کنید و آماده کنار دستتون قرار بدید. آرد رو به همراه بکینگ پودر سه بار الک کنید.

سفیده و زرده تخم مرغ رو جدا کنید.

سفیده تخم مرغ رو با هم زن برقی انقدر بزنید تا سفت و سفید بشه و وقتی ظرف رو برمیگردونید نریزه. سفیده رو به یخجال منتقل کنید تا کارهای دیگه رو میکنیم پفش نخوابه.




زرده و وانیل رو هم بزنید تا از لختگی در بیاد. شکر رو اضافه کنید و  هم بزنید.  





آب جوش رو اضافه کنید و سریع با هم زن بزنید تا کرم رنگ بشه.






سفیده رو از یخچال در بیارید و در دو مرحله به زرده اضافه کنید و با لیسک خیلی آروم به صورت دورانی از پاین به بالا هم بزنید تا با هم مخلوط بشن. مراقب باشبد پف سفیده زیاد از بین نره.




آرد رو در دو نوبت روی مواد الک کنید و با لیسک هم بزنید تا آرد هم با مواد ترکیب بشه.



در زمان هم زدن باید به آرامی و به صورت 8 انگلیسی هم زده بشه.



نکته مهم در کیک اسفنجی درست هم زدن کیکه تا پف مواد نخوابه و اگر مواد سریع و زیاد هم زده بشن کیک کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

مواد رو به آرامی به قالب منتقل کنید.

 


قالب رو باز به آرامی به فر منتقل کنید. طبقه وسط فر قرار بدید.

30 الی 40 دقیقه زمان میبره تا کیک آماده بشه در سی دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نکنید چون کیکتون خراب میشه بعد از این زمان یک چنگال یا خلال دندان داخل کیک فرو کنید اگه از مواد کیک بهش نچسبیده باشه کیکتون آماده است.

کیک رو از فر در بیارید و بگذارید داخل قالب خنک بشه. بعد روی پنجره آهنی برگردونید و بگذارید کیک کاملا سرد بشه.

اگر همون موقع نمیخواهید کیک رو تزیین کنید بهتره بعد از اینکه کاملا سرد شد، داخل یک ظرف در دار و یا اینکه داخل فویل آلومینیومی بپیچید و در یخجال قرار بدید تا بوی یخجال رو نگیره.

فکر نمیکنم نکته نگفته ای مونده باشه باز هم اگه چیزی یادم افتاد به این پست اضافه میکنم.


نکات:

بعضی از دوستان معادل آرد و شکر رو به پیمانه خواسته بودند

اگر از پیمانه های موجود در بازار که حجم 180 میلی لیتر دارند استفاده میکنید، یک پیمانه آرد و 2.3 پیمانه شکر استفاده کنید

اگر از لیوانهای معمولی که معادل 250 میلی لیتر هستند استفاده میکنید، 2.3 لیوان آرد و یک قاشق کمتر از نصف لیوان شکر، یعنی نصف لیوان شکر بریزید و یک قاشق ازش بردارید)



نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

کیک اسفنجی(Spong Cake)

جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۷:۰۸ ب.ظ

کیک اسفنجی پایه اصلی کیک های خامه ای و شیرینی های تره. چون چربی نداره و سبکه برای خامه کشی خیلی عالیه. 

درست کردنش خیلی راحته فقط چند تا نکته داره که اگه اونها رو رعایت کنید، مطمئن باشید کیکتون مثل کیک قنادی میشه، البته قنادی های درست و حسابی.

چون این کیک پایه است براش یک پست اختصاصی گذاشتم تا دسترسی بهش آسون باشه، توی پست بعدی خامه کشی و دکورش رو آموزش میدم.



مواد لازم:

به ازای هر یک عدد تخم مرغ  یک قاشق غذاخوری سرپر معادل 25 گرم آرد و یک قاشق غذاخوری معادل 25 گرم شکر و مقداری وانیل باید استفاده بشه در بعضی از دستورها بگینگ پودر وجود نداره اما من برای اطمینان مقدار کمی اضافه میکنم دقت کنید که اضافه کردن زیاد بکینگ پودر نه تنها باعث پف کردن کیکتون نمیشه بلکه پف کیکتون می خوابه. من مقدار کمی هم آب جوش استفاده میکنم، کاربردش اینه که باعث میشه شکر داخل زرده تخم مرغ آب بشه و تخم مرغ پف بیشتری بکنه. اضافه کردن مقداری نشاسته یا آرد ذرت باعث میشه کیکتون سبک تر و اسفنجی تر بشه، اگر خواستید  استفاده کنید  1.4 آرد سفید رو کم کنید و به جای اون از آرد یا نشاسته ذرت استفاده کنید. مثلا برای کیک چهار تخم مرغی از 25 گرم آرد یا نشاسته ذرت و 75 گرم آرد سفید قنادی استفاده کنید.


مواد لازم برای یک کیک 4 تخم مرغی (در قالب 21 سانتی)

تخم مرغ 4 عدد

آرد  سفید قنادی 100 گرم (معادل یک پیمانه 180 میلی لیتری)(معادل 2.3 لیوان 250 میلی لیتری)

شکر 100 گرم(معادل 2.3 پیمانه 180 میلی لیتری)(یک قاشق کمتر ازنصف لیوان 250 میلی لیتری)

بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

وانیل 1.4 قاشق چایخوری

آب جوش 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

طبق معمول تهیه کیک 

اول همه مواد مورد نیاز رو از یخجال بیرون بیارید و بگذارید به دمای محیط برسه، در بعضی از دستورها گفته میشه تخم مرغها باید سرد باشه من هر دو روش رو امتحان کردم تفاوت چندانی در نتیجه ندیدم. ولی حتما باید از تخم مرغ تازه استفاده کنید تا کیک بوی تخم مرغ نده.

ته قالب رو کاغذ روغنی بندازید، در مورد کیک اسفنجی اصلا قالب و کاغذ روغنی رو چرب نمیکنیم چون کیفیت کیک رو پایین میاره.

فر رو با دمای 180 درجه سانیتگراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید.

مواد کیک رو دقیق اندازه کنید و آماده کنار دستتون قرار بدید. آرد رو به همراه بکینگ پودر سه بار الک کنید.

سفیده و زرده تخم مرغ رو جدا کنید.

سفیده تخم مرغ رو با هم زن برقی انقدر بزنید تا سفت و سفید بشه و وقتی ظرف رو برمیگردونید نریزه. سفیده رو به یخجال منتقل کنید تا کارهای دیگه رو میکنیم پفش نخوابه.




زرده و وانیل رو هم بزنید تا از لختگی در بیاد. شکر رو اضافه کنید و  هم بزنید.  





آب جوش رو اضافه کنید و سریع با هم زن بزنید تا کرم رنگ بشه.






سفیده رو از یخچال در بیارید و در دو مرحله به زرده اضافه کنید و با لیسک خیلی آروم به صورت دورانی از پاین به بالا هم بزنید تا با هم مخلوط بشن. مراقب باشبد پف سفیده زیاد از بین نره.




آرد رو در دو نوبت روی مواد الک کنید و با لیسک هم بزنید تا آرد هم با مواد ترکیب بشه.



در زمان هم زدن باید به آرامی و به صورت 8 انگلیسی هم زده بشه.



نکته مهم در کیک اسفنجی درست هم زدن کیکه تا پف مواد نخوابه و اگر مواد سریع و زیاد هم زده بشن کیک کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

مواد رو به آرامی به قالب منتقل کنید.

 


قالب رو باز به آرامی به فر منتقل کنید. طبقه وسط فر قرار بدید.

30 الی 40 دقیقه زمان میبره تا کیک آماده بشه در سی دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نکنید چون کیکتون خراب میشه بعد از این زمان یک چنگال یا خلال دندان داخل کیک فرو کنید اگه از مواد کیک بهش نچسبیده باشه کیکتون آماده است.

کیک رو از فر در بیارید و بگذارید داخل قالب خنک بشه. بعد روی پنجره آهنی برگردونید و بگذارید کیک کاملا سرد بشه.

اگر همون موقع نمیخواهید کیک رو تزیین کنید بهتره بعد از اینکه کاملا سرد شد، داخل یک ظرف در دار و یا اینکه داخل فویل آلومینیومی بپیچید و در یخجال قرار بدید تا بوی یخجال رو نگیره.

فکر نمیکنم نکته نگفته ای مونده باشه باز هم اگه چیزی یادم افتاد به این پست اضافه میکنم.


نکات:

بعضی از دوستان معادل آرد و شکر رو به پیمانه خواسته بودند

اگر از پیمانه های موجود در بازار که حجم 180 میلی لیتر دارند استفاده میکنید، یک پیمانه آرد و 2.3 پیمانه شکر استفاده کنید

اگر از لیوانهای معمولی که معادل 250 میلی لیتر هستند استفاده میکنید، 2.3 لیوان آرد و یک قاشق کمتر از نصف لیوان شکر، یعنی نصف لیوان شکر بریزید و یک قاشق ازش بردارید)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۲۲
اسراء افسری

کیک تولد

کیک خامه ای

نظرات  (۳۵)

ممنون گلم.
پاسخ:
مرسی
برای قالب 23 و 26 ساتنی به ترتیب کیک چند نخم مرغی درست کنیم؟
پاسخ:
برا قالب 23 سانت 6 و واسه 26 سانت 8 تا تخم مرغ
سلام اسرا جون شبت خوش چه کیک پف آلو و خوشمزه ای دستت درد نکنه
من نفهمیدم به ازای چند چکار میکنیم چند ارد چند تخم مرغ؟اونجا نشاسته نوشتی چند تا ارد کم کنم نشاسته بزنم به ازای هر 4 تا یا 1و4 تا؟
پاسخ:
عزیزم نوشتم که برای هر یک تخم مرغ 25 گرم شکر و 25 گرم آرد که مثلا برای 4 تا تخم مرغ میشه 100 گرم، و یک چهارم آرد رو کم میکنیم و به جاش نشاسته یا آرد ذرت میریزیم.
سلام اسرا جون بابت آموزش های خوبتون ممنونم،کیک اسفنجی که دستورش رو دادید(با4 تا تخم مرغ) درست کردم خیلی عالی شد دست گلت درد نکنه، بازم میخوام این کیک رو درست کنم ولی این بار قالبم 30 سانتیه،باید 10 تا تخم مرغ بزنم؟یه سوال کاملا فنی: مقدار آبجوش هم باتغییر سایزقالب بیشتر میشه؟یا برای قالب 30 سانتی همون 2 قاشق آبجوش بزنم؟؟؟ببخشید انقدر سوال میپرسم من صفرکیلومترم تازگی ها زدم تو خط هنر شیرینی پزی!!!
پاسخ:
سلام عزیزم
برای قالب 30 سانتی 8 تخم مرغ کافیه و مقدار آب رو هم دو برابر کن.
من درست کردم عالی شد.
مرسی
پاسخ:
نوش جان
سلام
کدبانو خانم
سایتتون خیلی خوبه.غالبا اولین گزینه است برای آشپزی یا شیرینی پزی ای که بلئ نباشم. گاهی هم سر میزنم ببینم چیزی هست که خوشم بیاد و درست کنم.
تا حالا فکر کنم ده مرتبه ای شده که از دستورهای آشپزی یا شیرینی پزی استفاده کردم. کیک اسفنجی رو از دستور شما پختم . اما الان که توی فر در آوردم پف نکرده یعنی فقط حجمش دو برابر شده- فکر میکردم خیلی بیشتر پف کنه. میخوام برای تولد دخترم روکش خامه بزنم و به صورت عروسکی برش بدم.(مدل کیک باربی اما عروسکش چیز دیگه ایه)- آیا این کیک اسفنجی معمولش اینه که پفش کمه یا مال من این طوری شده؟
ممنون میشم جواب بدید.
تشکر
مخصوصاً از آموزش و عکس های مرحله ای که فوق العاده اند.
                                              پیروز و پر شور باشید.
پاسخ:
سلام دوست عزیز، خوش آمدید
ممنونم از لطفتون. کیک اسفنجی موقع پخت زیاد پف نمیکنه، چون دیگه سفیده ها رو حسابی هم زدیم و پف کردند مایع پف کرده است پس موقع پخت دیگه زیاد پف نمیکنه، مهم اینه که کیکت حالت اسفنجی داشته باشه و لاستیکی نشه.
سربلند وشادکام باشید.
عالی بود
پاسخ:
مرسی
سلام اسراء جان. من تازه با سایتتون آشنا شدم. از اینکه خیلی باحوصله و دقیق توضیح میدید ازتون ممنونم. امیدوارم شاد و پیروز باشید.

پاسخ:

سلام عزیزم

خوشحالم از آشنایی تون

موفق باشید


۰۱ تیر ۹۲ ، ۱۹:۲۰ آتنا بهرام
عکساها واقعا گویا و توضیحات هم که خوبن امیدوارم همیشه ادامه بدییین .... <3
پاسخ:
لطف دارید دوست عزیز
سلام دمای فربرقی بافرگازی فرق میکنه؟وزمان پخت درفربرقی بافرگازی فرق میکنه؟ممنون

پاسخ:

سلام

دمای فر برقی رو همیشه 20 درجه پایین تر باید تنظیم بشه، مثلا اگه در دستوری 180 درجه گفته میشه در فر برقی بایدروی160 تنظیم بشه

چراپیامم نمایش داده نمیشه؟
پاسخ:
چون تایید نشده بود

بسیار عالی

پاسخ:
ممنون
سلام برای قالب 25 در 35 جند تخم مرغ لازم هست مرسی
پاسخ:

سلام

6 تا تخم مرغ

باوسلام و خسته نباشید.میشه بگین مقدار شکر و آرد چند لیوان هست؟مرسیییییییییی
پاسخ:

سلام عزیزم

آرد 3.4 لیوان و شکر 1.4 لیوان

سلاام اسرا خانم

من این کیک رو درس کردم مامانم گفت 4تا تخم مرغ زیاده من مثل دستور عمل شما همون 4تا تخم مرغو اضافه کردم اما کیکم شدیدا بوی تخم مرغ گرفت طوری ک اصن نمیشد خوردش.یکم 4تا تخم مرغ وسه 100گرم ارد زیاد نیست:((((

پاسخ:

سلام زهرا خانوم 

این کیک کیک پایه است و واسه تنها خوردن مناسب نیست، بیشتر برای کیکهای خامه ای و تولد استفاده میشه که با مواد دیگه طعم دار میشه. ولی در مورد بوی تخم مرغ اگه به همراه وانیل و شکر حسابی هم زده بشه و کاملا کرم رنگ بشه اصلا بوی تخم مرغ نمیده.

خیلی خوب بود

مرسییییییییییییییییییی
پاسخ:
ممنون عزیزم
سلام اسرا جون عبادات قبول  چند شب پیش مهمونی داشتم فامیلهای همسری بودن ایده هایی که ازتون  گرفته بودم رو اجرا کردم حسابی خوششون اومد البته با ذکر منبع یه سوال دارم تو ماکرو فر چه نکاتی برای تهیه کیک وجود داره از نظر دما و مدت زمان و ظرفی که باید استفاده کنم لطفا راهنماییم کنید مرسی
پاسخ:

سلام عزیزم، طاعت و عبادات شما هم قبول خوشحالم منم با ایده هام سر سفره افطاری شما بودم، امیدوارم سر دعای افطار من رو یادتون بوده باشه.

متاسفانه چون من ماکروفر ندارم و تجربه استفاده ازش رو ندارم نمیتونم نظر بدم.

سلام اسرا جون من از روی این دستور کاملت کیک و درست کردم و عالی شد فقط این کیک بعد پخت 1کم بوی تخم مرغ میداد که با خامه کشی و موز و گردو خوب شده بود راهی داره که این مشکل بو رفع بشه؟
پاسخ:
سالم عزیزم، برای تهیه این کیک حتما باید از تخم مرغ تازه استفاده کنید و اینکه زرده رو با وانیل حسابی بزنید تا بوی زهم تخم مرغ گرفته بشه.
سلام ، اطفا توضیح بدید اگه بخوایم کاکائوى باشه میزان ارد و شکر چطوری تغییر پیدا میکنه ، مرسی از توضیحات خوبتون
پاسخ:
سلام، دو قاشق غذاخوری از ارد بردارید و به همان میزان کاکائو اضافه کنید. میزان شکر تفاوتی نمی کند ولی اگه شیرینیش رو بیشتر دوست داشته باشی میتونی یک قاشق شکر زیادتر بریزی.
البته میزان کاکائو بستگی با ذائقه داره و میتونید از یک قاشق تا یک سوم لیوان تغییر بدید در این صورت رنگ کیک هم روشنتر یا تیره تر میشه
سلام ممنونم از شما چطوری روی ان را با خامه شکلاتی تزئین کنم

پاسخ:

سلام 

یک مدل تزیین با خامه فرم گرفته در سایت هست میتونید داخل خامه یک قاشق غذاخوری سر ساف کاکائو الک کنید تا کاکایویی بشه.

یک مدل هم تزیین با گاناش در سایت هست، از اون هم میتونید استفاده کنید، هر دو رو در فهرست کیک ها میتونید پیدا کنید.

سلام میخوام بدونم مایع کیک بایدسفت باشه یاشل

پاسخ:
غلظتش در حد عسل
مرسی خشگلم
پاسخ:
ممنون
باسلام ممنون ازاینکه همه چیزوخوب توضیح میدین وبلاگتونم خوبه.اما یه سوال میشه بگید این گرمها معادل چند قاشق یا چند لیوانه ؟ممنون میشم اگه بگید خیلی لطف بزرگی کردید ممنون.منتظرجوابتون هستم.
پاسخ:
سلام، ممنون از لطفتون
مقادیر رو با پیمانه به پست اضافه کردم

سلام با تشکر از لطفتون .چرا سطح رویی کیک من یک دست پف نمی کنه و حالت بالا پایین داره یا وسطش گود می شه

ممنون میشم

پاسخ:
سلام، ممنون عزیزم
چند تا مورد هست که روی کیک یکدست پف نمیکنه، یکی کیفیت پایین فرهاست که معمولا فرهای ایرانی هم از این دسته فرها هستند، یکی کوچیک بودن قالب هست که باعث میشه کیک که از کنارهها پخته میشه جای کافی برای پف وسط کیک نمی مونه و وسط کیک گنبدی میشه، یکی هم زیاد یا کم بودن بگینک پودر هست که باید دقیق استفاده بشه. یکی هم باید بعد از ریختن مایه کیک داخل قالب باید چند مرتبه قالب رو روی زمین بکوبید تا حبابهای داخل کیک خارج بشه و روی کیک یکنواخت پف کنه.

سلام و ممنون

من چه کار کنم که رویه ی کیکم یه دست و صاف بشه . یعنی یه دست پف نمی کنه .ممنون می شم

پاسخ:
سلام عزیزم
سوالات این پست رو بدقت بخونید پاسخ سوالتون رو دادم
سلام مرسی از سایت خوبتون کیک رو درست کردم خیلی خوشمزه میشه اما تا از فر در میارم پفش میخوابه چکار کنم؟ البته من توی سولاردام درست میکنم
پاسخ:
سلام عزیزم،خوابیدن مقدار کمی از پف کیک طبیعیه، ولی اگه پف کیک زیادی بخوابه یا مقدار بگینگ پودر زیاد بوده یا درجه حرارت فر زیاد بوده. ولی من تجربه کار با سولاردم رو ندارم
سلام اسراجان من تازه از نوشتهاتون استفاده میکنم میشه بهم بگی برا یه قالب باقطر چهل وارتفاع پنج سانت چنتا تخم مرغ میخاد
پاسخ:

سلام عزیزم، ممنونم از لطفتون.برای این قالب هشت الی ده تخم مرغ استفاده کنید، باید کمی کمتر از ارتفاع قالب خالی بمونه برای پف کیک.

عذر میخوام برای تاخیر در پاسخ به کامنت

اسرا جونم لطف میکنی سایز قالباتم بگی
پاسخ:
این توی قالب 23 سانتی پختم
ممنون از دستور کیک اسفنجیتون من برای اولین بار هست که وارد سایتتون شدم امیدوارم که کیکی که میپزم خوب بشه
پاسخ:
مرسی عزیزم، موفق باشی دوست عزیز
امکان داره فقط از سفیده تخم مرغ استفاده کنیم و از زرده آن استفاده نکنیم؟
به خاطر کلسترول بالای زرده تخم مرغ
پاسخ:
برای این کیک امکان نداره، کیک غذای فرشته Angel food cakeرو میتونید فقط با سفیده تخم مرغ درست کنید،متاسفانه رسپی در سایت نیست ولی میتونید با یک سرچ در گوگل رسپی رو پیدا کنید
سلم اسرا جون میشه اصلا آرد استفاده نکنیم جاش نشاسته بریزیم؟؟/
پاسخ:
سلام
نه عزیزم نمیشه
مرسی
پاسخ:
ممنون
سلام پس کیک اسفنجی روغن و شیر یا ماست نمی خواد؟؟؟
پاسخ:
سلام
نه چون این کیک پایه هست برای کیکهای خامه ای و یا فلینگ شده با سایر مواد برای همین کاملا سبک باید باشه.
سلام عزیز جان خسته نباشین،دستور کیکتون توضیحاتش عالی بود،من درست کردم عالی شد.بسیار متشکر،موفق باشین.
پاسخ:
سلام ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی