دنیای اسراء

دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۵۴ ق.ظ

پیراشکی مرغ و قارچ

پیراشکی یک غذای مناسبه واسه شام، مخصوصا اگه بمونه و فرداش ببری سرکار، اونجا بیشتر از خونه می چسبه.اصولا من غذاهای مونده رو اصلا دوست ندارم ولی خوراکهایی که با خمیر درست میشه استثنا هستند، به نظرم وقتی می مونن خوشمزه تر میشه. البته سوء تفاهم نشه منظورم چند روز نیست.

 تنها مشکلی که غذاهای خمیری دارند دنگ و فنگ درست کردن خیمره. من که وقتی خمیر درست میکنم انقدر ظرف کثیف میکنم که نگو...اگه مامانم حوصله داشته باشه میشوره ولی وای به روزی که مامانم حس و حال خمیر درست کردن من رو نداره، مجبورم یه نیم ساعت وایسم سر سینک و ظرف بشورم. به همین خاطر و اینکه بنده توظرف شستن تنبل تشریف دارم، معمولا وقتی میخوام پیراشکی و پیتزا درست کنم زیاد خمیر درست میکنم و مابقی خمیر رو فریز میکنم. مثلا واسه پیراشکی خمیر رو باز کرده و قالب میزنم و مثل خمیر پیراشکی های حاضری وسطتشون نایلون میگذارم، آخر سر هم توی یک زیپ کیپ میگذارم و منتقلش میکنم فریزر. هر وقت هوس پیراشکی کردم از فریزر در میارم و وقتی کمی نرم شدند باهاش پیراشکی درست میکنم. به همین سادگی به همین خوشمزگی

 


 

مواد لازم:

خمیر پیراشکی یک واحد

مرغ نصف سینه

قارچ 100 گرم

پیاز یک عدد

فلفل دلمه ای یک عدد

سس خردل و سس کچاپ تند از هر کدام 1 قاشق

روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

لیمو ترش یک عدد

نمک و فلفل

طرز تهیه:

دستور خمیر پیراشکی توی این پست قبلا گذاشتم پس با این دستور خمیر رو درست کنید.

خمیر رو بگذارید استراحت کنه و برید سراغ درست کردن محتویات پیراشکی.

مرغ رو خرد کنید. و با سس خردل و روغن زیتون و نمک وفلفل و آب نصف لیمو ترش مارینه کنید، یعنی طعم دار کنید.

 


 

قارچ رو خرد کنید، روش آب نصف دیگه لیموترش رو بچلونید تا موقع تفت دادن سیاه نشه. قارچ رو توی تابه با کمی روغن تفت بدید. بعد قارچ رو از تابه خارج کنید.

 


 

پیاز رو خرد کنید وبریزید توی تابه و تفت بدید.

 


 

فلفل رو خرد کنید و به پیاز اضافه کنید، و کمی تفت بدید.

 


 

حالا دیگه حدود نیم ساعت از مارینه کردن مرغ گذشته، پس مرغ رو هم بریزید توی تابه و با باقی مواد تفت بدید تا رنگ مرغ سفید بشه و نیم پز بشه.

 


 

قارچ تفت داده رو اضافه کنید.

 


 

سس کچاپ رو با مواد مخلوط کنید و مواد رو از روی حرارت بردارید.

 


 

وقتی استراحت خمیر تموم شد باید حجمش دو برابر شده باشه، اگه نشده تو کیفیت مایه خمیرتون شک کنید.شاید هم دمای آشپزخونه  سرد بوده. به هر حال وقتی خمیر ور اومد دوباره کمی ورز بدید تا حبابهای خمیر گرفته بشه. خمیر رو باز کنید و قالب بزنید. اگه از این قالبها داشتید با قسمت پشتش میتویند خمیر روبرشهای دایره بزنید. بعد بگذارید روی قالب و از مواد روش بگذارید.

 


 

و قالب رو ببندید تا کناره های خمیر به هم بچسبه.

 


 

اگر هم از این قالبها نداشتید هیچ اشکالی نداره با یک شیء گرد خمیر رو قالب بزنید و از مواد توش بگذارید و با دست یا چنگال کناره های خمیر رو به هم بچسبونید. روی خمیر رو مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران بمالید و کنجد بپاشید.

فر رو با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کنید و پیراشکی ها رو بگذارید توی فر تا روی پیراشکی طلایی بشه حدود نیم ساعت البته این زمان به دمای فر شما بستگی داره پس مراقب پیراشکی ها تون باشید که یه وقت خدای نکرده پیراشکی سوخته از فرتون تحویل نگیرد.

 


این هم بافت خمیر پیراشکی

 


 

بعد از چند شب پست نگذاشتن فکر میکنم دو تا پست واسه امشب کافیه. توی پست بعدی طرز درست کردن گلهای گوجه فرنگی که برای تزیین استفاده شده رو میگذارم.

 

 

 



نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

پیراشکی مرغ و قارچ

دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۵۴ ق.ظ

پیراشکی یک غذای مناسبه واسه شام، مخصوصا اگه بمونه و فرداش ببری سرکار، اونجا بیشتر از خونه می چسبه.اصولا من غذاهای مونده رو اصلا دوست ندارم ولی خوراکهایی که با خمیر درست میشه استثنا هستند، به نظرم وقتی می مونن خوشمزه تر میشه. البته سوء تفاهم نشه منظورم چند روز نیست.

 تنها مشکلی که غذاهای خمیری دارند دنگ و فنگ درست کردن خیمره. من که وقتی خمیر درست میکنم انقدر ظرف کثیف میکنم که نگو...اگه مامانم حوصله داشته باشه میشوره ولی وای به روزی که مامانم حس و حال خمیر درست کردن من رو نداره، مجبورم یه نیم ساعت وایسم سر سینک و ظرف بشورم. به همین خاطر و اینکه بنده توظرف شستن تنبل تشریف دارم، معمولا وقتی میخوام پیراشکی و پیتزا درست کنم زیاد خمیر درست میکنم و مابقی خمیر رو فریز میکنم. مثلا واسه پیراشکی خمیر رو باز کرده و قالب میزنم و مثل خمیر پیراشکی های حاضری وسطتشون نایلون میگذارم، آخر سر هم توی یک زیپ کیپ میگذارم و منتقلش میکنم فریزر. هر وقت هوس پیراشکی کردم از فریزر در میارم و وقتی کمی نرم شدند باهاش پیراشکی درست میکنم. به همین سادگی به همین خوشمزگی

 


 

مواد لازم:

خمیر پیراشکی یک واحد

مرغ نصف سینه

قارچ 100 گرم

پیاز یک عدد

فلفل دلمه ای یک عدد

سس خردل و سس کچاپ تند از هر کدام 1 قاشق

روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

لیمو ترش یک عدد

نمک و فلفل

طرز تهیه:

دستور خمیر پیراشکی توی این پست قبلا گذاشتم پس با این دستور خمیر رو درست کنید.

خمیر رو بگذارید استراحت کنه و برید سراغ درست کردن محتویات پیراشکی.

مرغ رو خرد کنید. و با سس خردل و روغن زیتون و نمک وفلفل و آب نصف لیمو ترش مارینه کنید، یعنی طعم دار کنید.

 


 

قارچ رو خرد کنید، روش آب نصف دیگه لیموترش رو بچلونید تا موقع تفت دادن سیاه نشه. قارچ رو توی تابه با کمی روغن تفت بدید. بعد قارچ رو از تابه خارج کنید.

 


 

پیاز رو خرد کنید وبریزید توی تابه و تفت بدید.

 


 

فلفل رو خرد کنید و به پیاز اضافه کنید، و کمی تفت بدید.

 


 

حالا دیگه حدود نیم ساعت از مارینه کردن مرغ گذشته، پس مرغ رو هم بریزید توی تابه و با باقی مواد تفت بدید تا رنگ مرغ سفید بشه و نیم پز بشه.

 


 

قارچ تفت داده رو اضافه کنید.

 


 

سس کچاپ رو با مواد مخلوط کنید و مواد رو از روی حرارت بردارید.

 


 

وقتی استراحت خمیر تموم شد باید حجمش دو برابر شده باشه، اگه نشده تو کیفیت مایه خمیرتون شک کنید.شاید هم دمای آشپزخونه  سرد بوده. به هر حال وقتی خمیر ور اومد دوباره کمی ورز بدید تا حبابهای خمیر گرفته بشه. خمیر رو باز کنید و قالب بزنید. اگه از این قالبها داشتید با قسمت پشتش میتویند خمیر روبرشهای دایره بزنید. بعد بگذارید روی قالب و از مواد روش بگذارید.

 


 

و قالب رو ببندید تا کناره های خمیر به هم بچسبه.

 


 

اگر هم از این قالبها نداشتید هیچ اشکالی نداره با یک شیء گرد خمیر رو قالب بزنید و از مواد توش بگذارید و با دست یا چنگال کناره های خمیر رو به هم بچسبونید. روی خمیر رو مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران بمالید و کنجد بپاشید.

فر رو با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کنید و پیراشکی ها رو بگذارید توی فر تا روی پیراشکی طلایی بشه حدود نیم ساعت البته این زمان به دمای فر شما بستگی داره پس مراقب پیراشکی ها تون باشید که یه وقت خدای نکرده پیراشکی سوخته از فرتون تحویل نگیرد.

 


این هم بافت خمیر پیراشکی

 


 

بعد از چند شب پست نگذاشتن فکر میکنم دو تا پست واسه امشب کافیه. توی پست بعدی طرز درست کردن گلهای گوجه فرنگی که برای تزیین استفاده شده رو میگذارم.

 

 

 

نظرات  (۲۹)

سلام اسراجون
من از مطالب وبت خیلی لذت بردم چندتایی از غذاها و دسرهایی که آموزش دادی رو هم درست کردم ..از جمله خاگینه ماست. دقیقا مو به مو شبیه دستوری که گفته بودی اما وقتی درست کردم بوی تخم مرغ میداد میشه لطفا بهم بگی که مشکل کارم چی بوده؟ و چیکارکنم دیگه اینطور نشه؟ مرسی گلم
پاسخ:
به احتمال زیاد شما زیادی به بوی تخم مرغ حساسی عزیزم... میتونی واسه اینکه بوی تخم مرغ کمتر بشه میتونی اول تخم مرغ رو با وانیل خوب هم بزنی بعد مراحل دیگه کار رو ادامه بدی. امیدوارم با اینکار مشکلت حل بشه.
به به ولی من که باز با سرگل رژیمیم
۱۰ بهمن ۹۰ ، ۱۳:۱۰ سراشپز سپیده
عالی بود اسرا افففففرین
پاسخ:
میسسسسسسی عزیزم
مرسی اسرا جان موقع گذا شتن تو فر رویش را چی زدی/
پاسخ:
روش زرده تخم مرغ و زعفران زدم، پست رو اصلاح کردم یادم رفته بود اینجاش رو بنویسم.
سلام اسرای گلم
صبحت به خیر تاخیر منو ببخش این بلاگ چرخونم مشکل داره همه چیزم ریخته به هم ... چه پیراشکی های تپل مپلی اسرا جون واقعا خوش به حال مامانتون چه دختر خانومی دارن همینطور ممنون عزیزم از احوالپرسیت
خیلی عالیه.
خمیر پیتزارم میشه اینجوری فریز کرد؟
اگه میشه، خمیرو که میذاریم تو فریزر مثل مال بیرون موقع پخت خشک میشه؟
ممنون
سلام اسرا جونم خوبی؟واااااااااااااااااای چه پیراشکییه خوشمزه ای هوس کردم درستش کنم راستی واسه ولنتاین هم یه دستوراتی بذار ممنون میشم
خسته نباشید عزیزم منودوتا نی نی منگوله ای عاشق پیراشکیهایی که درست میکنید هستیم با اون خمیر لطیفش و ظاهر هوس انگیزشدرضمن من هر روز قبل از درست کردن نهار یه سری به وبلاگ شما میزنم تا ببینم پست جدید چی گذاشتید تا از آن استفاده کنم .واقعا همه کارهاتون را دوست دارم همچنین دیزاین های زیبایی دارید .ممنونم عزیزم.
چه عکسی. ..چه گلهای خوشگلی...چه پیراشکی های تپل خوشمزه ای....وای دلم رفت
۱۲ بهمن ۹۰ ، ۱۲:۰۱ آرزو یکی از اعضای دهکده جهانی نت
چه خوشمزه

دوستش دارم








............


منم آپم
با سلام

دوست گرامی از طریق تبادل لینک با سایت خوب شما آشنا شدم

ایا مایل هستید با همدیگر تبادل لینک کنیم ؟
در حال حاظر با سایتهای رنک بالا تبادل لینک می کنم , و دوستان لطف می کنند و تایید می کنند

بزودی با فعالیتهایی که انجام می دم رنک آن در گوگل به4و5 هم خواهد رسید
و من برای رتبه های بالاترهمچنان تلاش می کنم

در صورت تائید ، من را لینک کنید و اطلاع دهید شما را با چه عنوانی لینک کنم
در ضمن لینک شما را برای همیشه در صفحه اصلیم قرار میدهم
--------------------------------------------------------------------
عنوان : باحالترین عکسها (اولویت) در غیر اینصورت اشیانه سیمرغ

آدرس http://seemorgh.blogsky.com
----------------------------------------------------------- ---------------

قبلا از لطف شما سپاسگزارم
التماس دعا ...
سحر رضوانی
وای اسرا جون به خدا اینا رو دیدم گرسنم شد...من پیراشکی میخوام
آخه تو چه قد هنرمندی دختر
هنرمندی هم حدی داره
دعا کن هر چه زود تر حوصلم بذاره درست کنم
یعنی میشه؟؟!!
چه کسی میگوید که گرانی است اینجا؟؟

دوره ارزانی است...!!

چه شرافت ارزان... تن عریان ارزان... و دروغ از همه ارزانتر...

آبرو قیمت یک تکه ی نان...

و چه تخفیف بزرگی خورده قیمت هر انسان..!!!
۱۵ بهمن ۹۰ ، ۱۶:۳۴ آرزو یکی از اعضای دهکده جهانی نت
من که عاشق پیراشکی هستم


چقدر گل ها رو قشنگ درست کردی





...........................

آپم
۱۷ بهمن ۹۰ ، ۱۷:۱۶ زهرا سادات
مرسی من درست کردم . امشب می خوام ببرم خونه مادر شوهرم .
البته با اجازه پودر سیر و پنیر موزارلا هم بهش اضافه کردم . خمیرشم 9595 آماده خریدم
ولی خیلی دلم می خواد یه بار با این دستور خمیر شو درست کنم . خیلی خوشمزس عکس
اسرا جون سلام
منم وقتی موقع ظرف شستن میشه نابود میشم مخصوصا واسه کیک و درست کردن خمیر و شیرینی
پیراشکیهات واقعا خوردنین چشمک میزنن بهم
پاسخ:
قابل شما رو نداره، حیف که نمیتونم تعارفت کنم.
اااااااااااااااااا اینها رو کی پختی من ندیدم میگم محل کارت کجاست بد نیست وقتی این جورچیزها رو واسه صبحونه میبری برا دونفر ببری من پیک میفرستتم میاد ازت میگیره
اسرا جان سلام . واقعا عالیه . من لذت بردم .فقط یه سوال میشه پیراشکی را پرکرد و بعدا فریز کرد . من درست میکنم و 2 ق غ شیرخشک به خمیر اضافه می کنم خیلی تردتر میشه .
پاسخ:
حتما شیر خشک رو امتحان میکنم، ممنون
سلام.اولین باره اومدم وبلاگ شما.خیلی اتفاقی ولی واقعا خوب بود.دستتون درد نکنه .مطالبش خیلی عالیه.من هم از دستوراتون استفاده کردم هم از تزییناتتون.میخوام این پیراشکی رو درست کنم امیدوارم خوب شه مثل عکسش
سلام عزیز
میشه بگی که این قالب واسه پیراشکی رو از کجا می تونم تهیه کنم؟
پاسخ:
بیشتر لوازم قنادی فروشی ها دارند
سلام عزیزم این خمیر قبل اینکه بره تو فر نیاز به پیش گرمایش نیست ؟
پاسخ:
سلام نه عزیزم نیازی نیست همون یکبار پخت کافیه.
asra jan mamnoon..ie soali dashtam man sose khardel va kachap nadaram moredi nadare narizam?ia na ?
پاسخ:

سسها به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده میشن، اگه حذف بشن موردی پیش نمیاد ولی طعم نهاییش تاثیر میگذاره، میتونی بجای سس کچاپ از کمی رب استفاده کنی.

ie soale dige ham dashtam mese inke shoma goftin ke hamiro freez mikonin torsh nemishe moshgeli bevojod nemiad?ta che modat mishe negahesh dasht?mamnoon misham javabamo bedi
پاسخ:
خواهش میکنم، نه ترش نمیشه ولی بهتره بیشتر از یک ماه داخل فریزر نمونه
انقدر وبلاگتون قشنگه که آدم دلش نمیاد بره بیرون، از این که تک تک مراحل آشپزی رو میذارید خیلی خوشم میاد.
پاسخ:
خواهش میکنم دوست عزیز
من از این پیراشکیا درست کردم خیلیییییییییییییییی خوشمزه شد با این تفاوت که مرغ خام رو سرخ نکردم اول پختم بعد مزه دار کردم و بابقیه مواد تفت دادم
پاسخ:
نوش جونتون مریم جان
سلام اسرا جان عکسهایی ک گذاشتی نشون نمیده/ چرا/ بیزحمت زود جواب بده میخوام ماه رمضون انشالله درست کنم. یکساله با وبلاگت اشنا شدم خیلی استفاده بردم. فدات
پاسخ:

سلام عکسها از آپلود سنتر حذف شدند سعی میکنم بزودی دوباره بگذارم

یا علی

سلام گلم 
من قبول ندارم چرا مال من بافتش فشرده شده، منم مثل مال تو می خوام ، راستشو بگو فوت کوزه گریش کجاست؟
ممنون میشم
پاسخ:

سلام عزیزم

نگاتی رو که در مورد خمیرها گفتم حتما رعایت کن، یا آرد و یا خمیر مایه کیفیت نداشته یا اینکه کامل ورز ندادی، خمیر باید حتما 10 دقیقه ورز داده بشه.

سلام عزیز جون
ممنون از جوابت ، بازم یه سوال قطر خمیر برای قالب زدن چقدر باشه خوبه؟
بازم ممنون
پاسخ:

سلام رقیه جان

اگه منظورت برای پیراشکیه سه چهار میلی متر

اسرا جوون چند دقیقه و با چه دمایی توی فر باشه؟؟؟
پاسخ:
زمان بستگی به فر شما داره تا زمانی که روش طلایی بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی