دنیای اسراء

جمعه, ۹ دی ۱۳۹۰، ۰۹:۵۱ ب.ظ

دویماج به سبک اسراء

دویماج یا دُیمش یک صبحانه یا عصرانه کامل و بسیار خوشمزه است که از دیر باز در آذربایجان و تا جایی که من میدونم قزوین تهیه میشه. در زبان ترکی به کوبیدن، دیماخ با ضمه روی د گفته میشه و در تهیه دویماج نانهای کوبیده و خرد شده استفاده میشه، من ریشه این کلمه رو نمیدونم اما به احتمال زیاد از همون کلمه دیماخ گرفته شده.

گذشتگان ما نان رو برکت خدا میدونستند و حتی خرده ریزهای اون رو هم دور نمیریختن، اما متاسفانه امروزه خیلی راحت این برکت خدا دور ریخته میشه، ما وقتی نون لواش تو خونه زیاد داریم و همش مصرف نمیشه، اونها رو خشک میکنم و باهاش این صبحانه خوشمزه رو درست میکنم. البته اصلش با نان اسکو تهیه میشه اما اگه در دسترستون نبود میتونید با نان لواش هم تهیه کنید.





مواد لازم:

من مقدار رو ذکر نمیکنم چون همیشه چشمی میریزم، شما هم بسته به ذائقتون مواد رو میتونید کم یا زیاد بریزید.

نان خشک خرد شده ترجیحا نان اسکو

پنیر ترجیحا پنیر لیقوان

کره یا روغن زرد

گردوی خرد شده

سبزی خوردن ریز خرد شده

تخم مرغ 

شیر یا دوغ چند قاشق

تورتا (اگه در دسترستون نبود هیچ اشکالی نداره میتونید حذفش کنید)



طرز تهیه:

روی نونهای خرد شده با قاشق کمی شیر یا دوغ بپاشید در حدی که نونها کمی خیس بشه. زیاد نریزید چون نونهاتون خمیر میشه.





کره یا روغن زرد  رو داخل تابه آب کنید و تخم مرغ رو داخل کره بریزید.



مدام هم بزنید تا تخم مرغ به این شکل در بیاد.



تخم مرغ رو روی نونها بریزید.



داخل همون تابه تورتا رو بگذارید.



اجازه بدید تا تورتا نرم بشه.





پنیر رو رنده یا خرد کنید و اضافه کنید.




 


تورتا رو بریزید.



سبزی خرد شده رو اضافه کنید.



گردو رو اضافه کنید.



روش رو بپوشونید و نیم ساعت بگذارید تا نونها نرم بشه. دویماج شما آماده تا نوش جان کنید.



نکات:

در روش سنتی از تخم مرغ استفاده نمیشه. روشهای مختلفی برای تهیه دویماج وجود داره، بعضی ها توش سبزی نمیریزن و بعضی ها گردو، و بیشتر برای خیس کردن نان از آب استفاده میکنن، ولی من این مدلیش رو بیشتر دوست دارم.

یک روش دیگه هم برای تهیه دویماج اینه که بعد از این مراحل از مواد برمیدارن و توی دست به شکل گرد در میارن، اگه به این روش خواستید درست کنید باید نونها رو بیشتر خیس کنید تا توی دست شکل بگیره، اما من دوست ندارم نونها زیاد نرم بشه.

این هم عکس نان اسکو برای عزیزایی که نان اسکو رو ندیده اند.







نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

دویماج به سبک اسراء

جمعه, ۹ دی ۱۳۹۰، ۰۹:۵۱ ب.ظ

دویماج یا دُیمش یک صبحانه یا عصرانه کامل و بسیار خوشمزه است که از دیر باز در آذربایجان و تا جایی که من میدونم قزوین تهیه میشه. در زبان ترکی به کوبیدن، دیماخ با ضمه روی د گفته میشه و در تهیه دویماج نانهای کوبیده و خرد شده استفاده میشه، من ریشه این کلمه رو نمیدونم اما به احتمال زیاد از همون کلمه دیماخ گرفته شده.

گذشتگان ما نان رو برکت خدا میدونستند و حتی خرده ریزهای اون رو هم دور نمیریختن، اما متاسفانه امروزه خیلی راحت این برکت خدا دور ریخته میشه، ما وقتی نون لواش تو خونه زیاد داریم و همش مصرف نمیشه، اونها رو خشک میکنم و باهاش این صبحانه خوشمزه رو درست میکنم. البته اصلش با نان اسکو تهیه میشه اما اگه در دسترستون نبود میتونید با نان لواش هم تهیه کنید.





مواد لازم:

من مقدار رو ذکر نمیکنم چون همیشه چشمی میریزم، شما هم بسته به ذائقتون مواد رو میتونید کم یا زیاد بریزید.

نان خشک خرد شده ترجیحا نان اسکو

پنیر ترجیحا پنیر لیقوان

کره یا روغن زرد

گردوی خرد شده

سبزی خوردن ریز خرد شده

تخم مرغ 

شیر یا دوغ چند قاشق

تورتا (اگه در دسترستون نبود هیچ اشکالی نداره میتونید حذفش کنید)



طرز تهیه:

روی نونهای خرد شده با قاشق کمی شیر یا دوغ بپاشید در حدی که نونها کمی خیس بشه. زیاد نریزید چون نونهاتون خمیر میشه.





کره یا روغن زرد  رو داخل تابه آب کنید و تخم مرغ رو داخل کره بریزید.



مدام هم بزنید تا تخم مرغ به این شکل در بیاد.



تخم مرغ رو روی نونها بریزید.



داخل همون تابه تورتا رو بگذارید.



اجازه بدید تا تورتا نرم بشه.





پنیر رو رنده یا خرد کنید و اضافه کنید.




 


تورتا رو بریزید.



سبزی خرد شده رو اضافه کنید.



گردو رو اضافه کنید.



روش رو بپوشونید و نیم ساعت بگذارید تا نونها نرم بشه. دویماج شما آماده تا نوش جان کنید.



نکات:

در روش سنتی از تخم مرغ استفاده نمیشه. روشهای مختلفی برای تهیه دویماج وجود داره، بعضی ها توش سبزی نمیریزن و بعضی ها گردو، و بیشتر برای خیس کردن نان از آب استفاده میکنن، ولی من این مدلیش رو بیشتر دوست دارم.

یک روش دیگه هم برای تهیه دویماج اینه که بعد از این مراحل از مواد برمیدارن و توی دست به شکل گرد در میارن، اگه به این روش خواستید درست کنید باید نونها رو بیشتر خیس کنید تا توی دست شکل بگیره، اما من دوست ندارم نونها زیاد نرم بشه.

این هم عکس نان اسکو برای عزیزایی که نان اسکو رو ندیده اند.





نظرات  (۲۳)

سلام برمدیریت وبلاگ ، شانسی گذرم افتاد به وبلاگ خوشمزه شما اما لازم میدونم یه نکته رو عرض کنم این غذا حتما خوشمزست اما دویماج نیست، دویماج اصلا تخم مرغ نداره
پاسخ:
بله همینطوره که می فرمایید ولی منم عرض کردم که این مدلی که من درست میکنم. در ضمن در جاهای مختلف دویماج به روشها و مواد مختلف تهیه میشه.
سلام اسرا جونم
چه خوش اب ورنگ شده دستت درد نکنه
اخییییی منو یاد مادر بزرگم انداختی که هر وقت میومدیم خونه اش حتما برامون درست میکرد
وبلاگت رو خیلییییی دوست دارم چون تمام خاطرات خوبم رو یادم میندازه ،البته اول وجود گل خودت رو دوست خوبم.
دستت درد نکنه اسرا جان مثل همیشه عالی
ای ول اسرا جون یه معجون تمام عیار شده
سلام از زحمتهای شما کمال تشکر را راریم ما هم تابستانها اکثرا بعداز ظهر دیماج رو درست می کنیم ولی توش تخم مرغ نمی زنیم واقعا یک غذای سالم و دلچسبی است.
پاسخ:
سلام فاخته جون... ممنونم عزیزم...آره تو عصرهای بلند تابستون خیلی می چسبه.
چه بامزه ما یک جور شیراز داریم که نون خرد شده و پنیر و گردو هست هر چی فکر می کنم یادم نمیاد بهش چی میگن باید بپرسم این مدلیش باید خیلی خوشمزه باشه هوووووووووووم

مدل اورجینالش همونی که گفتی، این با مخلفات بیشتره..یه بار واسه صبحانه امتحان کن عاشقش میشی شاپرک جون
وای اسرا خیلی باحال بودن.
راستی نان اسکو چیه و چطوریه؟
پاسخ:
نان اسکو نانی شبیه به لواشه، که حالت خشک داره و طعم بی نظیر و ماندگاری زیادی داره. عکسش رو برات میذارم..
۱۱ دی ۹۰ ، ۲۳:۳۲ سراشپز سپیده
اسرا هرروز میخونمت اما حس نظرتایپیدن ندارم
من یه بار دویماش خوردم خوشم اومد اینو خیلی قشنگ تزئینیدی
۱۲ دی ۹۰ ، ۰۱:۰۳ سفره عقد ارکید
سلام دوست عزیز. من شما رو به لیست پیوندهام اضافه کردم. لطفا شما هم در صورت تمایل به تبادل لینک من رو با عنوان *~*سفره عقد ارکید*~* به لیستتون اضافه کنید. با تشکر
http://www.orkiddesign.blogsky.com
مرسی اسرا جونم. وای که دهنم آب افتاد ..........
ولی خدائیش پستات هم خوشمزه ان هم تزییناتش بینظیر.
یه اسفندیم برا خودت دود کن.
دستت درد نکنه عزیزم در قزوین هم دیماج رو درست میکنند ولی از تخم مرغ استفاده نمیکنند...
۱۴ دی ۹۰ ، ۱۰:۵۰ الی گولو
سلام عزیزم مرسی که این غذاهای سنتی و قدیمی شهرتون را بهمون یاد میدی من عاشق زنده نگهداشتن سنت ها هستم.
پاسخ:
سلام الی جان..خواهش میکنم عزیزم...آره به نظر من هم حیفه این فرهنگ کهن از بین بره....غذاهای مدرن و بین الملل رو میشه راحت پیدا کرد ولی غذاهای قدیمی خودمون دیگه خیلی هاشون فراموش شدن. نوشتن تو این وبلاگ برای خود من یک نوع یادآوریه، سعی میکنم از جاهای مختلف دستورهای قدیمی رو پیدا کنم و اینجا آرشیو کنم تا هم خودم و هم دیگران استفاده کنند.
وای این چه خوشگله اسرا جونم................چه خوبه که کلی چیزای جدید از شهرهای مختلف یاد می گیرم...حتما درست می کنم...مرسی عزیز
مائم عین شما درست می کنیم فقط تخم مرغ نمی زنیم...با تورتا عالیییییییی می شهههه
پاسخ:
خیلی ها تخم مرغ نمیزنن...یه بار امتحان کن خوشمزه میشه...
vay mercCcii
kheili webloge bahali dari....
neshoon dadi ke ghazahaye sonatio sadaram mishe tazinid....
ey vall...
۱۶ فروردين ۹۱ ، ۰۲:۲۱ خودت میدونی کی هستم
وای چه بد سیقه بودی و ما خبر نداشتیم
بازم سلام.اره تو قزوینم درست میشه.من قزوینی هستم.منتها ما توش تخم مرغ نمیریزیم.ما از پیاز داغم استفاده میکنیم با نمک و فلفل.بعضیا هم توش گوجه فرنگی ریز خرد شده و خیار ریز خرد شده میریزن.بعد ما دجماج رو میریزیم تو استکان و فشار میدیم تا به هم خوب بچسبن بعد قالبی در میاد دیگه به شکل استکان.معمولا تو ماه رمضون سر سفره همه قزوینیا هست .من که عاشقشممممممم.یه بار برای خاله ام اینا که ساکن اراکن درست کردم.پسر خالم گفت این چیه.هر چی سر سفره باقی میمونه رو جمع میکنید اخرش غذاش میکنیولی به نظر من که معرکه ستتتتتتتتت
سلام اسرا جان.....عالیییییییییییییی بود منم همینطوری درست می کنم فقط تنها فرقش این بود که تخم مرغ نمی ریختم....ولی حتما این سری امتحان می کنم.....دست گلت درد نکنه....
وااااااااااای چه غذای خوشمزه ایه واقعاعاشقشمیادمه وقتی کوچیک بودم مادربزرگم برام درست میکرد آخه خیلی بد اشتها بودمدویماج تنها غذایی بود که با اشتها میخوردمالانم خیییییییییییییلی دوست دارم!مرسییییی خانومی!
پاسخ:
قربانت دوست عزیز
سلام اسراء جون ممنون خیلی خوب بود.ماتو قزوین یه جور دیگه درست میکنیم.اما دوست دارم دویماج شمارم امتحان کنم.راستی خوشحال میشم که اگه دوست داشتی با هم تبادل لینک داشته باشیم
پاسخ:
سلام ممنون عزیزم، با کمال میل لینک شدید
۱۵ تیر ۹۲ ، ۲۳:۴۵ مامان رویا
اسرا جان تورتا نمندی؟ هاردان آلیم؟
پاسخ:
تو پست ساری یاغ توضیح دادم، بعضی از لبنیاتی هایی که روغن زرد میفروشن دارند ولی اگه خودت توخونه ساری یاغ درست کنی تورتا هم بدست میاد

سلام،عجب عصرانه خوشمزه ایه من تابستونا زیاددیماج درست میکنم البته ما ابهری ها بهش میگیم قووت!

ماتخم مرغ رو

آبپز میکنیم،جز این موادی که شمااستفاده کردی پیازداغ ونعناداغ هم میزنیم  این مدلیشم امتحان کنیدخیلی خوشمزه میشه

پاسخ:

سلام، واقعا هم خوشمزه، عجب قووت شنیده بودم که کرمانی ها دارند ولی کلا یه چیز دیگه است.

حتما اون رو هم امتحان میکنم.

سلام عزیزم  معلومه خیلی با سلیقه هستی ما در قزوین  پیاز داغ فراوان با خیار خرد شده میزنیم و تخم مرغ نداره یه بار بزار حتما خوشت میاد من که عاشقشم
پاسخ:
سلام فاطمه جان، امتحانش کردم و واقعا هم خوشمزه است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی