دنیای اسراء

يكشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۰:۴۶ ب.ظ

قیقاناق(خاگینه)


 قیقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آید که البته در بسیاری دیگراز مناطق ایران نیز پخت می شوند.قیقاناق به خاطر قرار گیری در زمره غذاهای شیرین در وعده صبحانه و همچنین افطار نیز صرف می شوند. وجود شیرینی و آرد در قیقاناق و قویماق(کاچی) بر تبرک و خوش یمنی آن در اعتقادات مردم این دیار افزوده و موجب قرارگیری آن در جایگاه ممتازی از سنتها و رسوم آنان گشته است. در این منطقه در اکثر مهمونی ها قیقاناخ سرو میشه.قیقاناخ آذری ها همون خاگینه است ولی همیشه شیرین تهیه میشود.برای شیره آن از شیره انگور یا شربت شکر استفاده میشه.خاگینه های اینجا تنوع زیادی دارن وتنوع اونها بخاطر مایع خاگینه و شکل پخت آن است.من سعی میکنم چند تا از اونا رو براتون بذارم.البته فعلا عکس یکش رو تو آرشیو عکسام دارم،دستور همون رو براتون میذارم این خاگینه بسیار سبک و اسفنجی میشه و خوشمزه.  




مواد لازم:

آرد گندم و آرد سفید هر کدام نصف پیمانه

ماست کمی بیشتر از نصف پیمانه(ماست باید کمی سفت باشد)

تخم مرغ دو عدد

جوش شیرین نصف قاشق چای خوری سرصاف

بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری سر صاف

 گردوی خرد شده یا خلال بادام

برای شربت:

شکر یک پیمانه

آب 3.4 پیمانه

گلاب نصف پیمانه

زعفران حل شده دو قاشق غذاخوری



طرز تهیه:
تخم مرغها را در حدی میزنیم تا کرم رنگ شود،در ظرف جداگانه ماست و جوش شیرین را مخلوط میکنیم.وبه تخم مرغ اضافه میکنیم.آردها را با بکینگ پودر مخلوط میکنیم و دوبار الک میکنیم.وبه مخلوط تخم مرغ اضافه میکنیم،و مخلوط میکنیم .ماهیتابه را روغن میریزیم و مخلوط را داخل ماهیتابه میریزم کمی که خودش راگرفت گردو یا بادام را رویش میپاشیم.و در تابه رو میگذاریم.تا روی خاگینه ببندد.بعد خاگینه را برمیگردانیم تا طرف دیگرش هم سرخ شود.خاگینه را به برشهای مربعی میبریم.میگذاریم تا خنک شود.شکر و آب وگلاب و زعفران را مخلوط کرده و میجوشانیم وقتی کمی غلیظ شد خاگینه ها را داخل شیره می اندازیم تا داخل شربت چند جوش بزند.وقتی کمی خنک شد داخل ظرف مورد نظر میچینیم ونوش جان می کنیم.
و اما نکات:
اگر هر دو نوع آرد را نداشتید میتوانید از یک نوع استفاده کنید.ولی اگه تنها از آرد گندم استفاده کنید رنگ خاگینه کمی تیره تر میشود.
باید قطر مواد وقتی داخل تابه میریزید یک سانت باید پس از تابه کوچک استفاده کنید.
در تهیه خاگینه حتما باید یا شربت یا خود خاگینه خنک باشد.اگر هر دو گرم باشد خاگینه حالت خمیر پیدا میکند .

خاگینه ای که میبینید من با نصف مواد درست کردم.و روش هم گردو یا بادام نپاشیدم و تزیینش کردم.امتحان کنید اگه مشکلی داشتین در خدمتتون هستم.




نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

قیقاناق(خاگینه)

يكشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۰:۴۶ ب.ظ

 قیقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آید که البته در بسیاری دیگراز مناطق ایران نیز پخت می شوند.قیقاناق به خاطر قرار گیری در زمره غذاهای شیرین در وعده صبحانه و همچنین افطار نیز صرف می شوند. وجود شیرینی و آرد در قیقاناق و قویماق(کاچی) بر تبرک و خوش یمنی آن در اعتقادات مردم این دیار افزوده و موجب قرارگیری آن در جایگاه ممتازی از سنتها و رسوم آنان گشته است. در این منطقه در اکثر مهمونی ها قیقاناخ سرو میشه.قیقاناخ آذری ها همون خاگینه است ولی همیشه شیرین تهیه میشود.برای شیره آن از شیره انگور یا شربت شکر استفاده میشه.خاگینه های اینجا تنوع زیادی دارن وتنوع اونها بخاطر مایع خاگینه و شکل پخت آن است.من سعی میکنم چند تا از اونا رو براتون بذارم.البته فعلا عکس یکش رو تو آرشیو عکسام دارم،دستور همون رو براتون میذارم این خاگینه بسیار سبک و اسفنجی میشه و خوشمزه.  




مواد لازم:

آرد گندم و آرد سفید هر کدام نصف پیمانه

ماست کمی بیشتر از نصف پیمانه(ماست باید کمی سفت باشد)

تخم مرغ دو عدد

جوش شیرین نصف قاشق چای خوری سرصاف

بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری سر صاف

 گردوی خرد شده یا خلال بادام

برای شربت:

شکر یک پیمانه

آب 3.4 پیمانه

گلاب نصف پیمانه

زعفران حل شده دو قاشق غذاخوری



طرز تهیه:
تخم مرغها را در حدی میزنیم تا کرم رنگ شود،در ظرف جداگانه ماست و جوش شیرین را مخلوط میکنیم.وبه تخم مرغ اضافه میکنیم.آردها را با بکینگ پودر مخلوط میکنیم و دوبار الک میکنیم.وبه مخلوط تخم مرغ اضافه میکنیم،و مخلوط میکنیم .ماهیتابه را روغن میریزیم و مخلوط را داخل ماهیتابه میریزم کمی که خودش راگرفت گردو یا بادام را رویش میپاشیم.و در تابه رو میگذاریم.تا روی خاگینه ببندد.بعد خاگینه را برمیگردانیم تا طرف دیگرش هم سرخ شود.خاگینه را به برشهای مربعی میبریم.میگذاریم تا خنک شود.شکر و آب وگلاب و زعفران را مخلوط کرده و میجوشانیم وقتی کمی غلیظ شد خاگینه ها را داخل شیره می اندازیم تا داخل شربت چند جوش بزند.وقتی کمی خنک شد داخل ظرف مورد نظر میچینیم ونوش جان می کنیم.
و اما نکات:
اگر هر دو نوع آرد را نداشتید میتوانید از یک نوع استفاده کنید.ولی اگه تنها از آرد گندم استفاده کنید رنگ خاگینه کمی تیره تر میشود.
باید قطر مواد وقتی داخل تابه میریزید یک سانت باید پس از تابه کوچک استفاده کنید.
در تهیه خاگینه حتما باید یا شربت یا خود خاگینه خنک باشد.اگر هر دو گرم باشد خاگینه حالت خمیر پیدا میکند .

خاگینه ای که میبینید من با نصف مواد درست کردم.و روش هم گردو یا بادام نپاشیدم و تزیینش کردم.امتحان کنید اگه مشکلی داشتین در خدمتتون هستم.


نظرات  (۴)

چقدر شما باسلیقه اید خوشحال میشم باهاتون تبادل لینک داشته باشم امیدوارم من رو توی آشپزخونتون پذیرا باشید !
پاسخ:
خیلی خوش آمدی، با کمال میل شما رو لینک کردم.
خیلی خیلی عالی بود
متشکرم
پاسخ:
مرسی عزیززززززززززززم
واقعا زیباست.مرحبا
اسرا جون هر وبلاگ اشپزی جذاب و خیلی خوب که پیدا می کنم نهایتا می بینم بانوی اشپزش ترکه.
منم تبریزی هستم
عاشق اشپزی ام منتها اگر درس و مشق اجازه بده
یه دوستی دارم از سلماس اومده تبریز مدتیه تبریزه
 اون روز با تعجب می گفت واقعا فکر نمی کنم هیچ کس مثل تبریزی ها اینقدر نسبت به اشپزی و خانه داری حساس و فعال باشن
وبلاگت واقعا عالی بود
خیلی چیزا یاد گرفتم

پاسخ:
خوشحالم از آشنایی شما همشهری عزیز
مرسی عزیزم نظر لطف شماست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی