دنیای اسراء

جمعه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۰، ۰۸:۴۵ ب.ظ

شیرینی لوز زعفرانی


این شیرینی یکی از سوغات خوشمزه شهر تبریزه، البته بعد از شیرینی قرابیه در رده دوم قرار گرفته. بخاطر وجود بادام و زعفران در کنار هم طعم بی نظیری داره، البته به همین خاطر هم قیمتش خیلی بیشتر از شیرینی های معموله. اما شما میتویند خیلی راحت اون رو توی خونه درست کنید که با صرفه تر در میاد، در ضمن برای دوستانی که فر ندارند هم گزینه مناسبیه، چون نیاز به پخت توی فر نداره. 



مواد لازم:

بادام 150 تا 200 گرم

شکر 1 پیمانه

آب نصف پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ 1 قاشق سوپخوری

پودر قند 2 قاشق سوپخوری معادل 20 گرم

پسته کوبیده مقداری



طرز تهیه:

برای این شیرینی نیاز به پودر بادام داریم، یا میتونید آماده تهیه کنید، ولی اگه من توصیه میکنم خودتون اینکار رو انجام بدید، چون کیفیتش خیلی بهتره.

برای تهیه پودر بادام، بادام خام رو توی آب خیس کنید و پوستش رو بگیرید و یک روز بگذارید تا خشک بشه بعد آسیاب کنید و بعد از الک ریز رد  کنید. پودر بادام باید خیلی نرم باشه و زیر دندون احساس نشه. پودر قند رو با پودر بادام مخلوط کنید و کنار بگذارید.

شکر و آب رو با هم مخلوط کنید و بگذارید روی حرارت تا بجوشه و قوام بیاد، باید مثل مربا شیره کشدار بشه.



بگذارید شیره حسابی خنک بشه.بعد با هم زن برقی شروع به هم زدن کنید، حدود ده الی پانزده دقیقه باید هم بزنید تا مایع سفید و کشدار بشه.



زعفران رو بهش اضافه کنید.( دقت کنید که زعفران باید غلیظ باشه تا فقط یک قاشقش به مایع خوب رنگ بده. چند دقیقه دوباره هم بزنید.



پودر بادام رو کم کم به مایع اضافه کنید و هم بزنید.



پودر بادام باید آنقدر اضافه بشه که مایع شیرینی به شکل خمیر دربیاد و به دست نچسبه.

من چون حدود 120 گرم پودر بادام داشتم به همین خاطر مایع شیرینیم کمی شل شد و به اون سفتی که میخواستم در نیومد. طعمش محشر شده بود، البته کمی نرمتر از شیرینی های بیرون.





داخل قالب مستطیل رو کاغذ روغنی بندازید و مایع شیرینی رو توش بریزید و پهن کنید و پسته ها رو روش بپاشید و با پشت قاشق صاف کنید.





نصف روز توی یخجال بگذارید تا شیرینی کاملا منسجم بشه، بعد برش بزنید.

شیرینی لوز زعفرانی آماده است. میتونید از خودتون و مهمونهاتون با این شیرینی بسیار خوشمزه پذیرایی کنید.


 




نوشته شده توسط اسراء افسری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

شیرینی لوز زعفرانی

جمعه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۰، ۰۸:۴۵ ب.ظ


این شیرینی یکی از سوغات خوشمزه شهر تبریزه، البته بعد از شیرینی قرابیه در رده دوم قرار گرفته. بخاطر وجود بادام و زعفران در کنار هم طعم بی نظیری داره، البته به همین خاطر هم قیمتش خیلی بیشتر از شیرینی های معموله. اما شما میتویند خیلی راحت اون رو توی خونه درست کنید که با صرفه تر در میاد، در ضمن برای دوستانی که فر ندارند هم گزینه مناسبیه، چون نیاز به پخت توی فر نداره. 



مواد لازم:

بادام 150 تا 200 گرم

شکر 1 پیمانه

آب نصف پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ 1 قاشق سوپخوری

پودر قند 2 قاشق سوپخوری معادل 20 گرم

پسته کوبیده مقداری



طرز تهیه:

برای این شیرینی نیاز به پودر بادام داریم، یا میتونید آماده تهیه کنید، ولی اگه من توصیه میکنم خودتون اینکار رو انجام بدید، چون کیفیتش خیلی بهتره.

برای تهیه پودر بادام، بادام خام رو توی آب خیس کنید و پوستش رو بگیرید و یک روز بگذارید تا خشک بشه بعد آسیاب کنید و بعد از الک ریز رد  کنید. پودر بادام باید خیلی نرم باشه و زیر دندون احساس نشه. پودر قند رو با پودر بادام مخلوط کنید و کنار بگذارید.

شکر و آب رو با هم مخلوط کنید و بگذارید روی حرارت تا بجوشه و قوام بیاد، باید مثل مربا شیره کشدار بشه.



بگذارید شیره حسابی خنک بشه.بعد با هم زن برقی شروع به هم زدن کنید، حدود ده الی پانزده دقیقه باید هم بزنید تا مایع سفید و کشدار بشه.



زعفران رو بهش اضافه کنید.( دقت کنید که زعفران باید غلیظ باشه تا فقط یک قاشقش به مایع خوب رنگ بده. چند دقیقه دوباره هم بزنید.



پودر بادام رو کم کم به مایع اضافه کنید و هم بزنید.



پودر بادام باید آنقدر اضافه بشه که مایع شیرینی به شکل خمیر دربیاد و به دست نچسبه.

من چون حدود 120 گرم پودر بادام داشتم به همین خاطر مایع شیرینیم کمی شل شد و به اون سفتی که میخواستم در نیومد. طعمش محشر شده بود، البته کمی نرمتر از شیرینی های بیرون.





داخل قالب مستطیل رو کاغذ روغنی بندازید و مایع شیرینی رو توش بریزید و پهن کنید و پسته ها رو روش بپاشید و با پشت قاشق صاف کنید.





نصف روز توی یخجال بگذارید تا شیرینی کاملا منسجم بشه، بعد برش بزنید.

شیرینی لوز زعفرانی آماده است. میتونید از خودتون و مهمونهاتون با این شیرینی بسیار خوشمزه پذیرایی کنید.


 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۲/۱۲
اسراء افسری

نظرات  (۲۹)

۱۲ اسفند ۹۰ ، ۲۱:۴۲ سراشپزسپیده
در ضمن برای دوستانی که فر ندارند هم گزینه مناسبیه، چون نیاز به پخت توی فر نداره.
ای ای ایییییییییییییی که گفتی یعنی چَه؟
تو میدونی من فر ندارم اینو عمدا گذاشتی؟
صد در صد درستش میکنم
مرسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
ایییییییی جونم اسرا خانومی از این فاصله هم بوش رو حس میکنم ممنون گلم
سلام اسرا جونم حالت خوبه؟دلمون واست تنگیده راستی این شیرینی لوز همون شیرینی لوز تبریزه که تو قنادیا می فروشن آخه من اونارو خیلی دوست دارم اگه دستور اونا فرق داره میشه خواهش کنم تا قبل عید طرز تهیه اونم تو وبلاگت بذاری
به به اسرا جون خیلی عالی شده
دیگه اینبار با اطمینان درست کنم ؟
ولی دور از شوخی خیلی خوبه حتما امتحانش میکنم
پاسخ:
ممنونم از حضورت عزیزم
من میخوااااااممم چقد خوشرنگ شده ها .مر30 کدبانوآخ آخ سلام یادم رفت !سلام عزیزم خوبی؟اسرا جون برا پفک گردویی که گفتی مایع شکروزرده مخلوطش کن بعدشگذاشتم رو بخار آب هم زدم .تاثیرداشت طعمشو تردیش عالیه خوب؟بگوخوب ولی ولیییی پف خوشکل نمیکنه .شاید دمای فر مناسب نیست .اما همه دوست داشتن . ولی امسال عید با شیرینیای که از شما یاد گرفتم از مهمونام میخوام پذیرایی کنم .بازم مرسی اسرا خانمی راستی این لوزو میشه برا عید هم درست کنم موندگاریش چجوریه؟
سلام عزیزم
وبلاگتون بسیار آموزنده است. از آموزش شیرینی دارچینی تون هم ممنونم من شما را لینک کردم
پاسخ:
منم با کمال میل لینکتون کردم
سلام عزیزم. دلم برا خودت و دست پختت خیلی تنگ شده.
وای مرسی عزیزم
خیلی خوبه که نزدیک عید شیرینی میذاری واقعا نمیدونم چجوری ازت تشکر کنم
بووووووووس
بووووووووس
بووووووووس




مرسی عزیزم من الان 8 ساله دنباله دستور این شیذینیم عاشقشم مرسی ، انشالله همیشه موفق باشی و خبیر ببینی که علمتو به این شفافی آموزش میدی
سلام
خیلی دنبال این می گشتم دستتون دردنکنه
البته اینم بگم من لوز را هزار بار به قرابیه (اعم از بادامی وگردویی ونارگیلی)ترجیح می دم وعاشق مزه زعفرانشم با چای محشرمی شه
ممنون
پاسخ:
خوب هر کدوم جای خودش رو داره....من عاشق هر دوش هستم هم لوز زعفرانی و هم قرابیه بادامی
پس بخاطر فر چیکار کنم فردا لوزو درست میکنم روی این فر رو کم میکنم فک نکنه محتاجشم ....ماشالله دوست جون زیاد داریا اسرا خانم بزنم به تختهشب خوبی داشته باشی خوابای شکلاتی ببینی
پس فرم مشکل داره حالا چیکار کنماصلا فردا لوزو درست میکنم روی فرمو کم میکنم فک نکنه محتاجشم ..اسرا جون بزنم به تخته دوست جون زیاد داریا شب بخیر خوابای شکلاتی ببینی
سلام
اسرا جان ازت ممنونم که این شیرینی رو آموزش دادی چون ما خونمون فر نداریم . ولی میتونم این شیرینی رو درست کنم.
ان شاالله سال بسیار خوبی داشته باشی
سلام ای قربون دستت اسرا جون ممنووووون
دست گلت درد نکنه دوست هنرمندم مثل همیشه عالی و حتما هم خیلی خوشمزه ست...
چقدر خوب شده آرشیو غذاهاتونو به این شکل درآوردین راهنماییم میکنی که از چه طریقی اینطوری کردی عزیزم
پاسخ:
ممنونم عزیزم...برای اینکار اول تو برنامه word یه جدول ایجاد کردم، بعد اون رو توی بلاگفا کپی کردم و توی هر یک از خونه های جدول از طریق امکان درج عکس توی بلاگفا یه عکس گذاشتم و بعد آدرس مربوط به هر موضوع رو بازم از طریق امکان لینک توی بلاگفا روی عکسها قرار دادم..امیدوارم توضیحاتم کامل باشه، اگه باز هم مشکلی داشتی در خدمتت هستم گلم.
سلام اسرا جون این لوز واقعا خوردن داره خیلی خوشمزه چشمک میزنه من وقت کنم درستش می کنم ممنون عزیزم
به به دست گلت درد نکنه خیلی دوست دارم امتحانش کنم اسرای عزیز
پاسخ:
ممنونم خانمی، امیدوارم درست کنی و دوست داشته باشی
هوممممممممممم به به
سلام خسته نباشید من یکماهی هستش با وبلاگ شما آشنا شدم
چقدرخوب ومفید توضیح میدین .فردامیخوام این لوز رادرست کنم باید خوشمزه باشه
چون همسرمن اینجورشیرینی هایی که درش شیره داره خوشش میاد مثل باقلوا پسته یا بادام میشه لطفا اونا راهم آموزش بدین یا کیکی که روشو شیره بریزیم وحالت
تر باشه یادمون بدید. ممنون از لطفتون
پاسخ:
اما دستور خاگینه بادام که توی وبلاگ هست درست کردنش خیلی راحته و چیزی شبیه به کیکی میشه که شما میخواید.
mamnoun az tozieh kamel.
ba tashakor sholeh
واوووووووووووووووووووووووووووو.به نظرم خیلی خوشمزه باشه و با چایی مزه بده.واقعا ممنوننننننننننننننننننننننن.خیلی با سلیقه ای
پاسخ:
مرسی روشنا جان، آره خوشمزه است پیشنهاد میکنم حتما امتحان کن
مرسییییییییییی
حتمادرستش میکنم

mer30 azizam hamin emroz dast be kar misham

 

پاسخ:
خواهش میکنم
خیلى ممنون از وبلاگ خوبتون و از این که طرز تهیه ى لوز بادامى را گذاشتید. مى شه لطفا بگیر یک پیمانه چند گرم یا لیوان مى شه
پاسخ:
خواهش میکنم عزیزم. یک پیمانه شکر معادل 230 گرم که همون لیوان فرانسه معمولیه

سلامم کدبانوی ایرانی عزیز، اول جا داره از سلیقه  و دقتی  که در تهیه مطالب دارین ازتون تشکر ویژه داشته باشم و ممنونتم.

دوم اینکه  ازتون می خوام اگه امکانش هست طرز تهیه ی شیرینی اهری رو هم برامون بذارین، خیلی ممنون میشم. بوووس

پاسخ:

سلام فرشته جان، ممنون از لطفتون

شرمنده عزیزم، اهری رو بلد نیستم، متاسفانه دستور معتبری هم ندارم تا امتحان کنم

سلام
من این شیرینی زو درست کردم ولی خیلی چسناک شد
با اینکه پودر بادام هم بیشتر ریختم ولی سفت هم نشد. فکر میکنید علتش چیه
حتی نمیتونم بخاطر نرمی و چسبناکیش برش بزنم. کلی ناراحت شدم
پاسخ:
سلام عزیزم
در کامنتهای قبلی این پست در این مورد توضیح دادم
سلام و تشکر از شما
من این شیرینی را درست کردم اما مشکلی داشت این بود که خیلی چسبنده شد و نمی دونم که چه کار کنم که درست بشه و برش خوب بخوره لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم
پاسخ:

سلام عزیزم

حتما مرحله اول رو که توضیح دادم بدرستی انجام ندادید، شیره باید مثل مربا کاملا غلیظ بشه و قوام بیاد، بعد با همزن حسابی زده بشه که سفید و کشدار بشه، بعد پودر بادام رو اضافه کنید، در غیر اینصورت هرچقدر هم بادام اضافه کنید شیرینی سفت نمیشه.

دست گل تون درد نکنه شیرینی خوشمزه ای شده. همه خونه خوش شون اومد. اگر ممکن است غذاها و شیرینی های محلی آذری پیش تری آموزش دهید. ممنون.
پاسخ:
نوش جونتون. حتما عزیزم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی